Haat en intimidatie is stilstand

De wereld, en ook de politiek is aan het verharden. Vandaag, op internationale Vrouwendag, staan we stil bij de verharding in de politiek en die ook in de samenleving te zien is; online en op straat.

Haatreacties

Je kan het met iemand op inhoud oneens zijn, maar dat geeft je nog niet het recht om iemand de huid vol te schelden. Vrouwen krijgen ook nog eens vaker te maken met haatreacties dan mannen. De ene reactie nog erger dan de andere. Veel vrouwen in de politiek worden geconfronteerd met nare reacties, zo ook onze lijsttrekker en fractievoorzitter Laura Neijenhuis.

“De reacties gaan van kwaad tot erger. Op sociale media zie ik dat ik veel meer haatreacties krijg dan mijn mannelijke collega’s in de Staten.”

Laura Neijenhuis – Lijsttrekker

Haat snoert de mond

De afgelopen jaren hebben wij voorbeelden gezien waarin online haat en bedreigingen de vrijheid van meningsuiting sterk kunnen beperken. De gevoelens van onveiligheid die door deze vorm van intimidatie ontstaan, zorgen ervoor dat iemand zich niet meer comfortabel voelt om te zeggen wat die persoon wil zeggen. Alleen als volksvertegenwoordigers vrijuit kunnen spreken over de onderwerpen die zo belangrijk zijn voor onze provincie kunnen zij het werk goed doen. Daarom spreken wij ons uit tegen haat en opruiing, en dat zullen wij altijd blijven doen.