Een groene ring om steden en dorpen

In Nederland verandert het klimaat, ook in Zuid-Holland. De zomers worden warmer en er is steeds meer kans op hevige regenbuien, een hittegolf en langere periodes van droogte. Kortom, extremer weer. D66 wil alles op alles zetten om klimaatverandering tegen te gaan. Maar, de realiteit leert ons dat we het niet helemaal kunnen terugdraaien. Tegelijkertijd hebben we steeds meer moeite om recreatiegebieden te vinden in de buurt om te ontspannen, en loopt de biodiversiteit hard achteruit. Dit klinken misschien als drie heel verschillende problemen, maar ze kunnen samen opgelost worden.

Meer natuur

Zuid-Holland is een provincie met een groot aandeel stedelijk gebied. Wij willen dat er de komende jaren echt gewerkt wordt aan het versterken en uitbreiden van natuur. Dat stopt niet bij het reduceren van stikstof, maar begint daar juist. Wij willen natuurgebieden uitbreiden en nieuwe natuur aanleggen. In en rond steden en dorpen is de perfecte plek om dit te doen.

Bijdragen aan de opgaven

Door meer natuur om steden en dorpen aan te leggen, lossen we drie problemen in 1 keer op. Door meer natuur aan te leggen rondom de stad kan de natuur bij extremer weer als buffer dienen, bijvoorbeeld door het opvangen van overtollig regenwater. Daarnaast draagt dit bij aan de biodiversiteit in onze provincie. Door in die natuur aandacht te hebben voor verschillende soorten planten en bomen creëren we een nieuwe leefomgeving voor dieren. En, in die groene cirkels rondom steden en dorpen kan jij recreëren. Na een lange werkdag vanuit huis pak je zo de fiets of het OV naar de groene cirkel om te genieten van en te ontspannen in de natuur. Dat is slim omgaan met de ruimte. Dat is vooruitgang.