D66: ‘Reiziger de dupe van blijvende problemen bij Qbuzz’

Het openbaar vervoer in Zuid-Holland-Noord blijft niet op orde sinds Qbuzz de concessie uitvoert. In gemeenten in het concessiegebied kan het niet anders dan dat het vertrouwen in de busdienst sterk is afgenomen. D66-Statenlid Lisanne van Damme luidt namens D66 de noodklok: ‘De reiziger betaalt de prijs voor structurele problemen waar geen zicht is op een snelle oplossing.’

D66 Zuid-Holland maakt zich al langere tijd zorgen over de situatie. Terwijl het openbaar vervoer juist een aantrekkelijk alternatief voor de auto zou moeten zijn, merken inwoners van gemeenten in het noorden van onze provincie juist het tegenovergestelde. ‘Mensen melden uitval, vertragingen, bussen die verkeerd rijden en gemiste aansluitingen. Het OV hoort een zekerheid te zijn, geen gokspel,’ aldus Van Damme.

Verbeterplannen blijven achter

Hoewel Qbuzz boetes kreeg opgelegd, zijn de prestaties in de praktijk niet verbeterd. Door personeelstekorten en eerdere leveringsproblemen van bussen is de dienstregeling in veel plaatsen onvoldoende. In sommige gebieden van de provincie, zoals Leiden, Katwijk en Noordwijk, wordt er nu zelfs in de dienstverlening geschrapt.

Volgens Van Damme is het probleem niet dat er géén plannen zijn, maar dat de plannen die er zijn te weinig oplossen. ‘De ambitie is er op papier, maar in de praktijk merken reizigers daar weinig van. Het is goed dat de provincie druk zet, maar er moet meer gebeuren. Hierbij hoort ook dat we als provincie kritisch terugkijken naar de selectie van Qbuzz als vervoerder.’

Zuid-Hollandse reizigers moeten op de bus kunnen vertrouwen

In februari nam Provinciale Staten al een motie aan die concrete verbeteringen eiste, maar de uitvoering daarvan verloopt traag. ‘Inwoners kunnen hun afspraken of werk simpelweg niet halen omdat de bus niet komt. Dat is geen incident meer, dat is een structureel probleem,’ stelt Van Damme.

D66 pleit ervoor om de opbrengsten van de opgelegde boetes terug te laten vloeien naar de reiziger. Bijvoorbeeld in de vorm van extra ondersteuning of vervangende oplossingen in de zwaarst getroffen gebieden. ‘Dat boetegeld van Qbuzz moet terug naar de mensen die het meeste last hebben gehad.’

Bij de lokale fracties in het concessiegebied zijn verschillende ideeën waar het boetegeld aan uitgegeven kan worden. Enkele voorbeelden zijn onderaan deze pagina te vinden.

OV moet overal in de provincie weer aantrekkelijk worden

Voor D66 is het essentieel dat alle dorpen en steden goed bereikbaar blijven. De provincie mag wat D66 betreft geen genoegen nemen met minimale service. ‘We willen een provincie waarin het OV een aantrekkelijk, betrouwbaar en duurzaam alternatief is voor iedereen,’ zegt Van Damme. ‘Het vertrouwen van reizigers is te kostbaar om te verspelen. En dat vertrouwen herstellen begint met een bus die op tijd rijdt.’


Lokale D66’ers hebben wel ideeën waar het boetegeld aan besteed kan worden:

  • Krimpenerwaard: Stella den Hartog: ‘Allereerst zien reizigers graag accurate rijtijden en goede Qbuzz-bussen met elektronische reisinformatie en een klantgerichte service. Het boetegeld kan verder terug naar gratis OV-buskaarten voor jongeren tot 23 jaar om hun te stimuleren vaker het OV te nemen’.
  • Leidse regio: Mieke van Ulden (Leiderdorp), Esther Mieremet (Voorschoten), Jolijn Kouwenhoven (Oegstgeest) en Sander van Diepen (Leiden): ‘Wij willen dat het boetegeld van Qbuzz direct ten goede komt aan onze inwoners. Zet het geld in voor korting op busritten in de Leidse regio. Zo helpen we de mensen die het meest geraakt zijn door de problemen met het openbaar vervoer. Dit is niet alleen een eerlijke compensatie, maar ook een concrete stap naar betere mobiliteit in onze regio. Want onze studenten en forenzen, zorgpersoneel en ouderen moeten allen kunnen rekenen op betrouwbaar, duurzaam en toegankelijk OV’.
  • Gouda: Evert Bobeldijk: ‘Investeer dat eenmalige boetegeld in goede provinciale en lokale fietsverbindingen, dat helpt reizigers bij het maken van goede en verantwoorde mobiliteitskeuzes’.
  • Hillegom: Rory Semrek: ‘Wij pleiten voor een directe OV-verbinding tussen Hillegom en het Spaarne Gasthuis in Hoofddorp. Deze verbinding verbetert de bereikbaarheid van essentiële zorg en sluit aan op regionale knooppunten zoals station Hoofddorp en de Zuidtangent. De investering bevordert duurzame mobiliteit, verkort reistijden en vergroot de toegankelijkheid voor inwoners’.
  • Noordwijk: Annemiek Duinkerken: ‘Ik zou de boete besteden aan het verbeteren van de busverbindingen vanuit Noordwijkerhout, naar stations Voorhout en Sassenheim. Voorheen sloten bus en trein op elkaar aan, nu moeten reizigers telkens een half uur wachten. Zo intens frustrerend!’.
  • Waddinxveen: Juliette Brandenburg: ‘zorg ervoor dat er bij iedere halte een fijn bushokje is waar je droog kunt staan of zitten en dan het liefst een beetje groen aangekleed’.