Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

zaterdag 8 december 2018

Programma Europese verkiezingen 2019: De toekomst is Europa

De verkiezingsprogrammacommissie van D66 presenteert, in een reeks van drie bijeenkomsten, het conceptverkiezingsprogramma aan geïnteresseerde leden. Op zaterdag 8 december, zondag 9 december en donderdag 13 december wordt het programma in achtereenvolgens in Den Haag, Zwolle en Eindhoven gepresenteerd.

De toekomst is Europa

D66 ziet Europa als de toekomst. Na jaren van diepe crisis en een pijnlijke Brexit blijken de fundamenten van de Europese Unie stevig te zijn. Dat is een hoopgevende constatering, want hoewel het economisch tij meezit, zijn de uitdagingen er niet kleiner op geworden. Geopolitieke spanningen en de aanpak van klimaatveranderingen gaan Nederland de pet te boven. Daar is Europa van essentieel belang. De toekomst van Nederland ligt in Europa.

Hoe we die toekomst willen vormgeven komt tot uiting in ons verkiezingsprogramma. Het conceptprogramma van de programmacommissie is in nauwe samenwerking met de Europese delegatie tot stand gekomen en zal ook deze verkiezingen het enige echt uitgesproken pro-Europese programma zijn. D66 wil bijdragen aan de opkomende stroming van pro-Europese progressieve partijen die vooruit willen met het continent, staan voor de waarden waar de EU op gestoeld is en weerstand bieden aan een luidruchtig front van nationalistische partijen.

Sophie in ‘t Veld, lijsttrekker voor D66 in de Europese Verkiezingen: “Er laait een grote waardenstrijd op in Europa. Van mensen die minder rechtsstaat, minder inspraak voor vrouwen en minderheden willen. Daar moet iets tegenover staan. Geen partijen die meehuilen met de wolven in het bos, maar partijen die dit soort geluiden weerspreken.”

Lees het verkiezingsprogramma ‘In Europa maken we de toekomst’.

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.