Daarom willen we:
- dat iedereen die dat wil in de gemeente ’s-Hertogenbosch een passende woning kan vinden;
- tot en met 2030 ten minste 15.000 woningen bouwen (ten opzichte van de ambitie van 10.000 woningen in de Woonvisie);
- bestaande woningen verduurzamen en prestatieafspraken met de woningcorporaties aanscherpen waarbij met name het tempo omhoog moet. We willen hierbij de energie index (een indicatie van de energieprestatie van een woning) van 0 in 2050 al in 2040 realiseren;
- de doorstroom op de woningmarkt bevorderen door het extra bouwen van woningen in de middenhuur en de goedkope koop;
- zorgen dat meer geschikte woonvormen worden gebouwd in wijken die aantrekkelijk zijn voor mensen die ouder worden en lokaal willen doorverhuizen;
- een zelfbewoningsplicht voor nieuw te bouwen woningen;
- werk maken van en investeren in een toonaangevend ’s-Hertogenbosch Centraal Station waar ontmoeting centraal staat zodat dit station een van de belangrijkste knooppunten van Nederland blijft. Dit is cruciaal voor ons vestigingsklimaat en voor de leefbaarheid;
- een station Maaspoort inclusief woningbouw realiseren;
- meer verdichting in de stad, in nabijheid van ov-knooppunten;
- de woonkernen enkel op de bestaande uitleglocaties in Rosmalen (Groote Wielen), Vinkel (Vinkelse Slagen) en Nuland (Pelgrimsche Hoeve) uitbreiden;
- rommelige winkelstrips aanpakken door herstructurering of transformatie naar wonen;
- meer ruimte voor CPO-projecten (collectief particulier opdrachtgeverschap) in onze gemeente, zodat inwoners gezamenlijk hun woningen kunnen bouwen;
- een hogere woningbouwambitie in de Spoorzone. Wij willen bestaande plannen zoveel mogelijk versnellen en naar voren halen – vooral de realisatie van de Bossche Stadsdelta – en zo snel mogelijk nieuwe locaties aanwijzen;
- blijven voldoen aan onze taakstelling voor de huisvesting van statushouders. Integratie vindt het best plaats door te wonen tussen medebewoners en niet door jarenlang te blijven wachten in een AZC. D66 past voor een wij-zij-discussie als het gaat om het verdelen van de schaarste aan woningen. Problemen rond de volkshuisvesting moeten niet worden uitgespeeld en afgewenteld op de meest kwetsbaren (nieuwe Nederlander of niet) maar worden aangepakt door de overheid;
- dat ’s-Hertogenbosch een aantrekkelijke stad voor studenten blijft. Daarvoor is een woning tijdens studententijd essentieel. De komende jaren moeten er 1.000 studentenwoningen bijgebouwd worden;
- verbetering van de bereikbaarheid van dorpen en wijken met openbaar vervoer, fiets en deelmobiliteit;
- dat bij het ontwerpen van nieuwe (ruimtelijke) plannen de mensen centraal worden gesteld die afhankelijk zijn van hulpmiddelen. Alle stoepen, wijken en voorzieningen dienen voor iedereen toegankelijk te zijn en de gemeente dient altijd te handelen in lijn met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap;
- voldoende fietsparkeerplaatsen in wijken en daarmee een nog verdere verbetering van de recent ingevoerde parkeernorm voor fietsen.