Meer woningen én cultuur in de Bossche Stadsdelta

Er zit tempo in de plannen voor de Bossche Stadsdelta. Dat zien we als D66-fractie graag. Met het plan om zo’n 350 nieuwe woningen meer te bouwen dan oorspronkelijk het idee was, gaan de plannen voor de Bossche Stadsdelta binnenkort naar de gemeenteraad. Ook is er meer ruimte voor cultuur, werken, ontspanning en horeca.

In de Kop van ’t Zand en de Orthenpoort-Zuid gaat het gebeuren. Op de plek waar de Dommel, Zuid-Willemsvaart en Aa samenvloeien in de Dieze, ontstaat de komende tien tot vijftien jaar de Bossche Stadsdelta. De Stadsdelta is een aantrekkelijk en levendig gebied met water als verbinder. In dit gebied is ruimte voor ontmoeting, vernieuwing en een gevarieerd woningaanbod.

In de oorspronkelijke plannen moesten er 1.300 nieuwe woningen komen in het gebied rondom de Dieze bij de Tramkade, Citadel en de Orthensweg. De plannen zijn nu aangepast zodat er 1.600 tot 1.700 woningen komen in de Bossche Stadsdelta. Met minimaal 30% sociale huur, 40% middenhuur of betaalbare koop en maximaal 30% voor de vrije sector.

Daarnaast wordt zo’n 45.000 vierkante meter vrijgehouden voor cultuur, werken, ontspanning en horeca, zowel aan de zuid- als de noordzijde van de Dieze. Hiervoor komt een autovrij evenementenplein bij de Willem Twee en komt er een openbare doorgang door de Verkadefabriek richting de Tramkade.

Mike van der Geld: “We willen hier echt een nieuw stuk stad maken, een stuk stad dat reuring brengt. Dat kost een hoop geld. Via de rijksoverheid en andere partners is 100 miljoen euro binnengehaald vanuit hard lobbywerk van onze gemeente. Daardoor zijn de ambities, zoals het realiseren van extra woningen en het toevoegen van culturele voorzieningen, haalbaar en daar ben ik heel blij mee!”

De verwachting is dat over drie jaar de eerste schop in de grond gaat en dat de bouw van de Bossche Stadsdelta zo’n tien tot vijftien jaar gaat duren.