Mariève over humane opvang vluchtelingen

Onze fractie diende in de raadsvergadering van 4 oktober 2022 een motie in voor humane opvang voor vluchtelingen. De motie haalde het met een ruime meerderheid, maar onder meer de PVV was tegen. Fractievoorzitter Alexander van Hattem (PVV) en raadslid Mariève Craste zijn te gast in het Dtv-programma Focus.

Het afgelopen jaar is er nabij het Autotron in Rosmalen opvang voor 300 vluchtelingen gerealiseerd en worden er verspreid over de gemeente nog eens ruim 900 vluchtelingen opgevangen. Door de goede onderwijsvoorzieningen, dagbesteding en (medische) zorg die daarbij geboden wordt zijn er geen incidenten geweest rondom deze opvangplekken. Vanuit deze positieve ervaringen is er door de D66-fractie het initiatief genomen om te komen tot een uitspraak van de gemeenteraad waarin kaders worden meegegeven waaronder we de komende bestuursperiode humane opvang blijven bieden aan vluchtelingen. De motie die oproept tot humane opvang werd door D66 ingediend samen met PvdA, CDA, GroenLinks, Rosmalens Belang, Volt, Partij voor de Dieren, SP, Bosch Belang, VOOR Den Bosch, De Bossche Groenen en 50Plus.

Wat volgde, waren twee verhitte debatten in de commissie Bestuur van 22 september en de raadsvergadering van 4 oktober 2022.

Raadslid Mariève Craste: “Met deze motie en deze uitspraak van de raad laten we zien wie we zijn als stad. Dat we vanuit medemenselijkheid  open blijven staan voor de opvang van vluchtelingen in onze gemeente en dat we onze verantwoordelijkheid nemen. We hebben er goed over nagedacht omdat we juist zeggen dat de kaders zo belangrijk zijn. Het is belangrijk dat de kinderen naar school gaan, dat er veiligheid is. Ook vooral dat er met omwonenden gepraat wordt. Ik snap best wel dat er zorgen zijn als je hoort dat er een asielopvang komt. Maar als we zien dat mensen in Ter Apel buiten slapen en dat kinderen binnen slapen die niet beschermd worden, is het niet het moment waarop je kan zeggen dat we de noodopvang sluiten.”

Het interview is hier te bekijken.