Humane opvang van vluchtelingen

Op initiatief van D66 blijft de gemeente ‘s-Hertogenbosch humane opvang bieden aan mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld. Samen met 11 andere partijen dient D66 daarvoor op 4 oktober een motie in.

Het afgelopen jaar is er nabij het Autotron in Rosmalen opvang voor 300 vluchtelingen gerealiseerd en worden er verspreid over de gemeente nog eens ruim 900 vluchtelingen opgevangen. Door de goede onderwijsvoorzieningen, dagbesteding en (medische) zorg die daarbij geboden wordt zijn er geen incidenten geweest rondom deze opvangplekken. Vanuit deze positieve ervaringen is er door de D66-fractie het initiatief genomen om te komen tot een uitspraak van de gemeenteraad waarin kaders worden meegegeven waaronder we de komende bestuursperiode humane opvang blijven bieden aan vluchtelingen. De motie die oproept tot humane opvang wordt door D66 ingediend samen met PvdA, CDA, GroenLinks, Rosmalens Belang, Volt, Partij voor de Dieren, SP, Bosch Belang, VOOR Den Bosch, De Bossche Groenen en 50Plus.

De motie werd op donderdag 22 september behandeld in een emotioneel debat in de raadscommissie Bestuur. Daar vond het breed draagvlak onder de partijen. Temeer omdat de motie ook uitspreekt dat het rijk spoedig met beleid moet komen voor een humaner asielbeleid met voldoende opvangplekken en een kortere doorlooptijd van de procedure.

Raadslid Mariève Craste: “Waarom deze motie? Omdat de wereld er compleet anders uitziet dan driekwart jaar geleden: toen vingen we nog 300 vluchtelingen op in onze gemeente. Inmiddels zijn dat er 1.200. Waarom nu? Omdat er een schrijnende situatie is in Nederland en wij als ’s-Hertogenbosch onze verantwoordelijkheid moeten nemen. Met deze motie en deze uitspraak van de raad laten we zien wie we zijn als stad. Dat we vanuit medemenselijkheid  open blijven staan voor de opvang van vluchtelingen in onze gemeente en dat we onze verantwoordelijkheid nemen.”