Kunst geeft de Bossche Spoorzone nog meer smoel

Meer kunst in de openbare ruimte geeft ’s-Hertogenbosch kleur en (h)erkenning. D66 vindt het belangrijk dat ’s-Hertogenbosch als Cultuurstad van het Zuiden in de breedste zin haar culturele aanbod uit kan dragen. We zijn dan ook enthousiast over het feit dat er twee kunstwerken in beeld zijn voor de Onderwijsboulevard, in het gebied van de Bossche Spoorzone.

Het zijn werken van Birthe Leemeijer en Matthijs Bosman. Het werk van Leemeijer bestaat uit drie banken met daaronder een ecosysteem. Deze kun je zien door een glazen koepel in het midden van de banken. Studenten en docenten van de scholen aan de Onderwijsboulevard, de kunstenaar en deskundigen ontwikkelen samen deze ecosystemen. De drie ronde banken komen op verschillende plekken. Onder meer het plein voor het Koning Willem I College is daarvoor in beeld. Bosman heeft een sculptuur met meerdere functies, waaronder een podium, expositieruimte en informatiecentrum. Studenten en professionele kunstenaars kunnen op dit podium hun werken tonen. De kunstwerken worden regelmatig verplaatst en zijn gebaseerd op verhalen van bewoners, ondernemers, studenten en gebruikers van de Bossche Spoorzone.

Al in 2019 vroeg onze fractie om meer kunst in de openbare ruimte. We dienden hiervoor samen met GroenLinks een motie. Met resultaat dus!

Wethouder Mike van der Geld:  “Ik ben erg enthousiast over het voornemen om deze kunst een plek te geven in de Bossche Spoorzone. Het is kunst die goed past in de buitenruimte en uitnodigt tot ontmoeting, tot nadenken en tot nieuwe inspiratie. Het draagt bij aan het bouwen van de identiteit van de Spoorzone, een gebied in ontwikkeling. Waar innovatie, creativiteit en vernieuwing ruimte krijgt en straks ook letterlijk en figuurlijk een podium. Het sluit daarmee aan bij onze ambitie met de Bossche Spoorzone: een bruisend gebied, waar mensen wonen, werken, studeren en elkaar ontmoeten. Met deze interactieve kunst wordt het een nog leuker en mooier gebied om doorheen te wandelen of fietsen.”

Meer informatie over de ontwerpen is hier te raadplegen.