D66 voorstander van nieuwe locatie Design Museum

D66 juicht de verhuizing van het Design Museum naar de Citadelhof toe. Dat betoogde commissielid Steven Elders gisteren in de commissie Sociaal.

D66 ’s-Hertogenbosch ging de verkiezingen in onder het motto ‘Kathedralen bouwen’. Onze partij vertelde het verhaal van ambitie en van lef. Wij willen bouwen aan iets waar toekomstige generaties op terug zullen kijken met hopelijk net zoveel trots als we dat nu doen op onze ouwe Sint-Jan.

Een verhaal dat de kiezer aansprak en beloond werd. Het stond in ons verkiezingsprogramma en ook in het bestuursakkoord. Het Design Museum is bij uitstek zo’n kathedraal die een icoon kan worden voor de Bossche Stadsdelta, de hele gemeente ’s-Hertogenbosch en ook Nederland.

Het Design Museum wordt een museum dat duurzaam, innovatief én inclusief is en daarmee een nationale voorloper kan worden. D66 juicht dit toe en ziet met de herhuisvesting op het Citadelhof grote kansen om ook de overkant van de Dieze te laten opbloeien als totaal onderdeel van de Bossche Stadsdelta.

Commissielid Steven Elders: “D66 ziet het Design Museum als meer dan stenen, namelijk als onderdeel van een groter verhaal. Als nieuwe baken over de stad en de Dieze, en als een plek waar jong en oud nog
generaties lang van mogen genieten en zich laten inspireren door
toonaangevende exposities in dé Cultuurstad van het Zuiden. De stad waar er jaarlijks structureel 16 miljoen euro wordt uitgetrokken voor
cultuur, waar deze coalitie er nog tonnen bovenop heeft geplust en waar er blijvend hard wordt gewerkt aan ruimte voor onze makers.
Dat doet D66 lokaal en dat doet D66 ook landelijk. We realiseren nu niet alleen de ambitie van het Design Museum maar ook die van
het Noordbrabants Museum dat een topcollectie heeft weten binnen te halen. En met dit nieuwe museumgebouw vertrouwt D66 erop dat iedere inwoner van onze gemeente kan meeprofiteren. Want uiteindelijk maken kunst, cultuur en design ons allemaal een stukje rijker.”