Daarom willen we:
- een verduurzaming van de Bossche economie, zodat deze ook in de toekomst sterk blijft;
- meerjarig economisch beleid met een focus op de sectoren data en voeding;
- een passende match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt;
- een actieplan aanpak kansenongelijkheid arbeidsmarkt, waarin ook aandacht is voor een leven lang leren en om- en bijscholing;
- het Bossche Investeringsfonds (BIF) continueren als revolverend fonds;
- bedrijventerreinen gefaseerd herstructureren en de profilering van kantoorlocaties tegen het licht houden;
- ondernemers de ruimte geven om te ondernemen. Dat betekent enerzijds heldere regels en kaders stellen en anderzijds ook handelen vanuit vertrouwen;
- samenwerkingsverbanden tussen overheid, onderwijs en werkgevers verder verstevigen en initiëren;
- concrete instrumenten ontwikkelen die een leven lang leren mogelijk maken en die mensen helpen bij bijscholing, omscholing en van-werk-naar-werksituaties. We kijken hierbij expliciet naar Talentcampus Oss of House of Skills in Amsterdam als voorbeelden;
- extra inzetten op innovatie(ve) bedrijven in de Bossche economie. Dit betekent, naast het stimuleren van startups (denk aan Jamfabriek en Grasso), ook de actieve acquisitie van grote bedrijven c.q. hoofdvestigingen;
- een adviserende innovatie- en technologiewerkgroep instellen ter bevordering van het innovatieve ondernemersklimaat in ’s-Hertogenbosch, het bevorderen van de verbinding tussen student en werkplek, het stimuleren van onderzoek met en naar data en het algeheel bevorderen van de toepassing van innovatie in en door de gemeente ’s-Hertogenbosch;
- het enorme succes van de Bossche Zomer behouden en uitbouwen. Daar is een structurele bijdrage vanuit de gemeente voor nodig;
- ruimte geven aan evenementen zodat er ruimte blijft bestaan voor ondernemerschap en nieuwe initiatieven;
- gaan voor een bruisend nachtleven in onze stad met onder andere pilots met 24 uursopeningstijden in de horeca en een inclusief en veilig uitgaansleven (voor o.a. vrouwen, mensen met een migratieachtergrond of beperking en de LHBTIQ+- gemeenschap);
- binnen de culturele sector experimenteren met financiële participaties van inwoners en bedrijven voor meer betrokkenheid, eigenaarschap en slagkracht voor de sector en kruisbestuiving met het bedrijfsleven;
- samen met de culturele sector en Den Bosch Partners (citymarketingorganisatie) het profiel van ’s-Hertogenbosch als Cultuurstad van het Zuiden verder aanscherpen;
- investeren in een toekomstbestendig onderkomen van Huis73 in de huidige panden aan de Hinthamerstraat en daarmee een laagdrempelige voorziening in het centrum creëren die volop werk maakt van kansengelijkheid;
- de (inter)nationale ambitie van het Noordbrabants Museum en het Design Museum ondersteunen. Dit betekent het faciliteren van de komst van de internationale kunstcollectie naar het Noordbrabants Museum en toewerken naar een ambitieuze en aantrekkelijke nieuwe huisvesting voor het Design Museum, passend bij een nieuwe toekomstvisie;
- meer nieuwe locaties aanwijzen voor placemaking, waarbij ontwikkelaar en gebruiker samenwerken bij het vormgeven van de ruimte, zoals op onder meer de Tramkade gebeurt. Hiervoor moet structureel budget komen om nieuwe locaties aan te kunnen wijzen voor placemaking. Deze locaties kunnen zo door makers in tijdelijkheid tot wasdom gebracht worden;
- uiterlijk in 2025 starten met de gebiedsontwikkeling Stadsdelta (Kop van ‘t Zand en Orthenpoort-Zuid, waar o.a. de huidige Tramkade ligt). We verdubbelen het aantal vierkante meters vloeroppervlakte voor cultuur in de toekomstige Stadsdelta zodat dit gebied een culturele hotspot blijft;
- meer plekken voor cultuurmakers realiseren door het ter beschikking stellen van leegstaand gemeentelijk vastgoed en door samenwerking met het bedrijfsleven;
- minder regel- en verantwoordingsdruk richting de gemeente door kritisch te kijken naar de veelheid van prestatieafspraken, jaarverslagen et cetera.