Nieuwe energie
voor Europa

In juni van dit jaar kiezen we een nieuw Europees Parlement voor vijf jaar. Wat D66 betreft is de Europese Unie aan het einde van die periode groener, welvarender en veiliger dan ooit tevoren.

Europeanen zijn gezonder, want de natuur herstelt en mensen hebben overal toegang tot zorg, onderwijs en goed werk. Europa wordt het continent waar mensen zelf meer energie opwekken dan ze afnemen. Voor hen beweegt de energierekening naar nul euro. In de hele wereld draagt Europa bij aan leefbaarheid, welvaart en democratie. De krijgsmachten zorgen gezamenlijk voor vrede op het continent en in onze directe regio. De Europese Unie is in het jaar 2029 ook groter en hechter dan nu. Europese kiezers laten hun stem horen in een sterk democratisch bestuur. Mensen weten waarvoor ze in 2029 stemmen: voor een Europees Parlement dat in het hart van een democratische unie werkt aan de veilige en leefbare toekomst voor iedere Europeaan.

Het zijn grote ambities om in vijf jaar waar te maken. Maar ze liggen binnen het bereik van een Unie die bouwt op de kracht van bijna een half miljard Europeanen. De Europese Unie heeft al laten zien dat ze het verschil kan maken. Met gezamenlijke investeringen in een vaccin tegen Covid-19 en een gezamenlijk herstelprogramma voor de economische nasleep. Europa wist zich te verenigen tegen de inval van Rusland in Oekraïne. Samen vingen we miljoenen Oekraïense vluchtelingen op en werden we razendsnel onafhankelijk van Russisch gas. Door solidair te zijn en samen te werken, kon de Europese Unie kortom antwoorden geven op de problemen die op ons af kwamen.