Reactie op de ontwikkelingen in Gaza

Al ruim 2 weken kijkt de hele wereld vol afschuw naar de gebeurtenissen in Israël en Gaza. Voor D66 is het belangrijk dat leed in zowel Israël als Palestina wordt voorkomen. Lees hier de reactie van Sjoerd Sjoerdsma.

Onschuldige burgers

Meer dan 4000 mensen zijn al omgekomen in Gaza. Daar zitten veel onschuldige burgers bij, vrouwen en kinderen die niks te maken hebben met Hamas. Deze Palestijnen stierven op de vlucht voor bommenregens, omdat ze niet nog een keer ontheemd wilden worden, omdat ze geloofden in het ideaal van vrede. Of ze stierven in een ziekenhuis omdat ze dachten dat ze daar veilig waren.

Deze mensen hebben één ding gemeen: ze stierven in de grootste openluchtgevangenis ter wereld. Nu ook nog door de Israëlische regering afgesloten van water, voedsel en elektriciteit na de verschrikkelijke terreur van Hamas. Onze menselijkheid kan niet selectief zijn. Zoals wij rouwen om vermoorde Israëli’s, zo rouwen wij ook om vermoorde Palestijnen. Een mens is een mens, een Palestijns kind net zo goed een kind als een Israëlisch kind.

Internationaal recht

Onze steun aan het internationaal recht kan niet selectief zijn. Wij veroordelen terecht luidkeels de verschrikkelijke terreur van Hamas. Maar waarom fluistert of zwijgt Nederland over de schendingen van het internationaal recht door de Israëlische regering? Dat kan niet. Ik snap goed hoe oneerlijk het voelt dat Israël wel deze regels moet volgen bij de eigen verdediging, terwijl Hamas zich nergens iets aan gelegen laat. Maar dat is nu net hét onderscheid tussen een terreurgroep en een democratische rechtsstaat. Nederland is een hoeder van het internationaal recht. Het is dat recht dat onze menselijkheid onderscheidt van beestachtigheid. Daarom moeten wij ons uitspreken.

Israël heeft inmiddels gelukkig de eigen grenzen weer onder controle, vele Hamas leiders zijn uitgeschakeld. Nu komt het moment voor Nederland om te zeggen: het risico op nog meer onschuldige slachtoffers is te groot, het risico op verdere escalatie is te groot. Het is tijd voor een staakt-het-vuren, om de gijzelaars vrij te laten. Het is tijd voor humanitaire toegang,  hervatting van water, voedsel en elektriciteit. Het is tijd om oorlogsmisdaden te onderzoeken. Dat is de boodschap die ons past en die de premier zou moeten uitdragen.