Om die reden is het goed nieuws dat dit kabinet en decentrale overheden maar liefst 1,1 miljard euro investeren in onze fietsinfrastructuur. Een mijlpaal: nooit eerder investeerde een kabinet zoveel geld in de fiets. Dat betekent veilige fietspaden apart van autowegen, doorfietsroutes en nieuwe fietsenstallingen bij trein- en busstations. Voor toekomstige investeringen in fietsinfrastructuur wordt het dankzij D66 mogelijk dat de Rijksoverheid bijdraagt aan fietsinfrastructuur van decentrale overheden. Dit in gevallen waar een investering in fietsinfrastructuur bijdraagt aan de oplossing van nationale problemen, zoals bijvoorbeeld luchtverontreiniging, het fileprobleem of drukke treinen.
Fiets in de versnelling: 12 fietsideeën
Al meer dan een decennium staat bij D66 de fiets op één als het om mobiliteit gaat. De fiets is goed voor gezondheid, natuur en milieu. Wat D66 betreft is en blijft ons stalen ros daarom hét vervoermiddel voor reizen naar werk of school, bezoek aan supermarkt, vrienden en familie of om de natuur in te gaan.
Daarnaast neemt het aantal fietsen in Nederland toe. Nu hebben we met zijn allen naar schatting zo’n 23 miljoen fietsen, meer dan 1 fiets per Nederlander. Toch zijn we er dan nog niet. Er is meer winst te behalen voor gezondheid, natuur en milieu. Al vanaf 3,7 kilometer reisafstand nemen mensen nu liever de auto dan de fiets. Fietsbare afstanden tussen de 7,5 en 15 kilometer doen we in 70% van de gevallen nog met de auto en maar 15% doet het per fiets.
Werk aan de winkel dus. D66 zet met de volgende 12 ideeën de fiets in de volgende versnelling.