Blijf op de hoogte

woensdag 11 september 2019

Maak Nederland koploper elektrisch vliegen

De toekomst van de luchtvaart is elektrisch. De luchtvaart is nu slecht voor het klimaat en stoot veel fijnstof uit. Vliegtuigen die op kerosine vliegen, maken bovendien veel lawaai.

Door in te zetten op elektrisch vliegen, kan de uitstoot fors worden teruggedrongen. Bovendien is elektrisch vliegen veel stiller, waardoor mensen minder overlast hebben van overvliegende vliegtuigen.

Daarom wil Tweede Kamerlid Jan Paternotte dat Nederland koploper wordt met elektrisch vliegen: ”Ook over 20 jaar willen mensen met het vliegtuig op vakantie. Dat kan ook, maar de luchtvaart heeft alleen toekomst als we echt schoner en stiller gaan vliegen. Net als elektrisch rijden kan elektrisch vliegen de luchtvaartwereld op zijn kop zetten. Laten we daar met Nederland in voorop lopen.”

D66 presenteert vandaag een plan om Nederland koploper te maken met elektrisch vliegen.

Klimaatvriendelijkere luchtvaart

De innovatie op elektrisch vliegen vindt nu vooral buiten onze grenzen plaats. De Noorse overheid heeft zich tot doel gesteld in 2040 alle binnenlandse vluchten elektrisch te maken. Angela Merkel heeft in haar Leipzig Statement duidelijk gemaakt dat Duitsland leidend wil zijn op het gebied van klimaatvriendelijke luchtvaart, onder andere door met waterstofcellen aangedreven elektromotoren. Elektrisch vliegen heeft de potentie om voor een revolutie te zorgen in de luchtvaartwereld. Van oudsher heeft Nederland veel kennis in huis als het gaat om luchtvaarttechniek. Het is een positie waarop we trots op mogen zijn en verder mogen stimuleren. Alleen loopt Nederland het risico achterop te raken.

D66 zet in op vijf concrete punten:

1. Onthef elektrische vliegtuigen van slotbeperking
  2. Creëer meer elektrische luchthavens
  3. Introduceer elektrisch taxiën op Schiphol
  4. Gratis parkeren voor elektrische vliegtuigen
  5. Creëer een innovatiecluster Elektrisch en Hybride vliegen

Paternotte ziet de kansen: “Door te kiezen voor elektrisch vliegen kan Nederland voorop lopen, geld verdienen en klimaatverandering tegengaan. Van alle Schipholvluchten vliegt 35% naar een bestemming binnen een straal van 500 kilometer. Dat zijn afstanden die goed met elektrische vliegtuigen bereikbaar zijn. Daarom zet D66 naast internationale treinen ook in op elektrisch vliegen.”

Lees hier ons plan voor elektrisch vliegen.

Klimaat, natuur & milieu

De wereld verandert en daar ziet D66 kansen. Kansen voor mensen, om hun eigen energie op te wekken, of op slimme wijze hun energierekening te verlagen, kansen voor schone steden waar het gezond en prettig wonen is en kansen voor innovatieve bedrijven die hun concurrentiepositie versterken door tegen lagere kosten te produceren. Groei biedt uitdaging aan creativiteit en durf. Groei en innovatie zorgen voor oplossingen banen en welvaart. Mits die groei niet ten koste gaat van de kansen van volgende generaties. Duurzame, groene groei is de sleutel naar een welvarende toekomst.

Nu is het moment.

Word nu lid