Blijf op de hoogte

dinsdag 13 september 2016

Donorwet D66 haalt meerderheid

D66-Tweede Kamerlid Pia Dijkstra vindt het geweldig dat haar initiatiefwet voor een actief donorregistratiesysteem is aangenomen.

Dijkstra: “Dit is heel goed nieuws voor al die mensen op de wachtlijst. Nu sterven jaarlijks 150 mensen die met een donororgaan nog in leven hadden kunnen blijven. Maar deze patiënten kwamen niet op tijd in aanmerking, omdat er simpelweg niet genoeg donororganen beschikbaar zijn. Het huidige beleid van de overheid om meer donoren te werven schiet tekort. De invoering van actieve donorregistratie lost dat op door van iedereen een keuze te registreren, maar laat die keuze wel vrij.”

Registreer je keuze

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60 procent van de mensen wil instemmen met orgaandonatie, maar zichzelf er om wat voor reden dan ook niet toe kunnen zetten om die wens te laten vastleggen. “Onze wet laat de keuze van mensen vrij, maar registreert die keuze wel. We willen mensen die zich nog niet hebben geregistreerd aanzetten om dat wel te doen. Zo hoeven nabestaanden die moeilijke keuze niet voor de ander te maken,” aldus Dijkstra. Mensen krijgen herhaaldelijk een oproep om hun keuze te registreren en kunnen die keuze op elk moment aanpassen. Ook kunnen ze een ander aanwijzen die die keuze voor hen maakt.

Rob Jetten

Hi,