Virtueel in de ruimte

Op 20 april zijn Ria Oosterop en Vinesh Lalta met de werkgroep internationaal op werkbezoek geweest bij AVATAR in Noordwijk.

Stichting AVATAR

AVATAR is een stichting die met hulp van de provincie Zuid-Holland, de stad Bremen (Duitsland) en verschillende organisaties. Bijvoorbeeld de TU Delft, de Radboud Universiteit en ATG Europe.

Wat doet AVATAR?

De stichting werkt aan verschillende projecten met Virtual en Augmented Reality (VR en AR). Samen met partners in de ruimtevaartindustrie werken ze aan VR/AR oplossingen voor montage en onderhoud van ruimtestations of ruimtevaartschepen.

Zo hebben ze een programma ontwikkeld waarmee de gebruiker via een VR-bril, kabels kan trekken binnen een ruimtestation. En dat is een belangrijke innovatie om twee redenen.

Oefenen Zo kan de gebruiker oefenen op de grond met de verschillende componenten voordat ze de ruimte in gaan.
Digitale handleiding Een andere toepassing van de technologie van AVATAR is het in real-time in de ruimte werken met de VR brillen. De handleiding voor het monteren van een kabel of een onderdeel kan hierdoor als het ware ingeladen worden in de software, waardoor de gebruiker in real-time de stappen kan doorlopen.

Deze technologie zorgt er uiteindelijk voor dat er minder fouten gemaakt kunnen worden door vergissingen of een verouderde handleiding. Daarnaast helpt het de gebruikers met oefenen.

Tijdens het bezoek

Tijdens het bezoek is de fractie door de directeur van de stichting Michiel Vullings meegenomen in wijze waarop AVATAR te werk gaat en welk doel de stichting heeft. AVATAR staat op een fysiek strategische locatie. Midden op de NLSpace Campus in Noordwijk, met grote organisaties zoals ESA, is het een bron van kennis en innovatie in de ruimtevaartsector. Door als provincie te investeren in een stichting als AVATAR, helpen we de regio op dit punt een strategisch voordeel ten opzichte van andere bedrijven in de ruimtevaartsector te verkrijgen. Daar kunnen wij in de toekomst weer de vruchten van plukken.