Geen plek voor racisme en discriminatie in Zuid-Holland

In artikel 1 van de Grondwet staat dat iedereen in gelijke gevallen gelijk behandeld dient te worden. En ook alhoewel bijna iedereen deze wet kent, is dit nog niet altijd en overal het geval. Ondanks de vele wetten die we in Nederland hebben die discriminatie tegengaan, is het voor velen nog steeds de harde realiteit.

Het verleden werkt door in het heden

Onze geschiedenis kent mooie momenten maar zeker ook minder mooie momenten. De rol die Nederland en ook de provincie Holland heeft gespeeld in Slavenhandel is een zwarte pagina uit die geschiedenis. En een geschiedenis die nog steeds zijn doorwerking heeft in het heden. Nog steeds ondervinden mensen met een migratieachtergrond ongelijke kansen in het onderwijs, op de huizenmarkt en op de arbeidsmarkt.

Discriminatie zou geen plek moeten hebben

Om het verleden niet te vergeten, en ervan te leren, heeft Kandidaat-Statenlid Vinesh Lalta de afgelopen periode ingezet op een provinciaal onderzoek naar het slavernij- en koloniaalverleden van de Provincie Zuid-Holland. Met dit uitkomsten van het onderzoek gaat de provincie aan de slag met professionals en inwoners om te werken aan een samenleving zonder racisme en discriminatie.

Maar er is meer nodig

Het onderzoek is geen doel, het is een middel om de dialoog aan te gaan met inwoners. Wij vinden het belangrijk dat de diversiteit van onze provincie ook terug te zien is in de provincie. Bijvoorbeeld in onze kunst- en cultuur. Op die manier kan iedereen zich herkennen in kunst en leren we met elkaar, over elkaar. Dat is vooruitgang.