Bij primeur in de commissie vraagt D66 aandacht voor toekomst RTHA

Bij de commissie Bereikbaarheid & Wonen werd Tobias Grond de eerste fractievertegenwoordiger die een agenderingsverzoek indiende. Zijn verzoek ging over de toekomst van Rotterdam The Hague Airport. D66 wil verder praten over een nieuwe bestemming voor het terrein na het sluiten van de luchthaven.

Het was een primeur vandaag in de commissie Bereikbaarheid & Wonen van de Provinciale Staten: voor het eerst werd er een agenderingsverzoek ingediend door een fractievertegenwoordiger, en Tobias Grond was de eerste om dit te doen. Fractievertegenwoordigers, die binnen D66 volwaardig meedraaien in de fractie en aan veel debatten deelnemen, mochten voorheen alleen spreken tijdens vergaderingen, zonder invloed op de agenda. Dit is veranderd met het nieuwe Reglement van Orde, mede op initiatief van D66.

Beeld: Eigen foto

Tobias greep deze kans direct aan door een verzoek in te dienen voor een debat over de toekomst van Rotterdam The Hague Airport. De commissie heeft namelijk een brief ontvangen over het plan “Ruim Baan voor Rotterdam,” waarin een woonwijk op het terrein van de luchthaven wordt voorgesteld. Wij vinden het belangrijk om hierover in gesprek te gaan, aangezien dit een unieke kans biedt. Door de luchthaven te sluiten, kunnen we met een nieuwe woonwijk bijdragen aan de uitdagingen op het gebied van woningbouw, groen en waterbeheer in de stad.

Beeld: Wikipedia commons

In de vorige periode van de Provinciale Staten pleitten wij al voor het sluiten van RTHA. De luchthaven zorgt voor veel geluidshinder in omliggende wijken en zorgt voor veel CO2-uitstoot. Er zijn veel plannen gemaakt om de luchthaven te laten groeien met minder overlast en uitstoot, maar keer op keer blijken mooie ambities in de praktijk niet goed uit te pakken. Daarom pleiten wij voor het sluiten van de luchthaven in 2040.