Lees voor

Wonen, zorg & leven

Wat zien we

Als je geen huis kunt vinden of te veel huur moet betalen, heb je daar veel last van. Een baan hebben betekent niet altijd dat je genoeg hebt om rond te komen. Te veel kinderen zijn arm. Toeslagen zouden mensen moeten helpen, maar zijn moeilijk te begrijpen. De zorg heeft het veel te druk en kan het werk niet aan.

Wat willen we

Om goed te kunnen leven heb je minimaal een aantal dingen nodig. Een dak boven je hoofd. Genoeg geld om rond te komen. Zorg waar je op kunt rekenen. Dat moeten we op orde hebben. Zodat je kunt terugvallen op een stevige basis als je het moeilijk hebt.

Het minimum inkomen moet omhoog en we werken aan gratis kinderopvang. Het wordt makkelijker om vanuit een uitkering weer aan het werk te gaan. Iedereen die werkt, moet goed beschermd worden. Wat voor contract je ook hebt.

Iedereen moet goede en betaalbare zorg kunnen krijgen. Als we goede zorg willen, moet het minder om geld en administratie gaan. Daarvoor moet de overheid weer de leiding nemen. We
willen dat de patiënt het belangrijkste is en dat zorgverleners samenwerken.

Door meer huizen te bouwen en te verbouwen hebben meer mensen straks een dak boven hun hoofd. We doen ons best voor betaalbare woningen én gezonde buurten.

Wat doen we

  • We maken geld vrij om betaalbare en duurzame woningen te kunnen blijven bouwen. We kijken goed of we woningen die er al zijn kunnen uitbreiden, aanpassen of splitsen.
  • We geven meer geld uit aan woningen voor studenten. Minimaal een kwart van die woningen zijn studentenhuizen met gedeelde ruimtes.
  • Het minimumloon en uitkeringen gaan flink omhoog. Zo zorgen we ervoor dat minder mensen en kinderen arm zijn.
  • We stoppen met toeslagen. In plaats daarvan beginnen we met een basisbedrag voor iedere volwassene.
  • Het wordt makkelijker om op één plek al je gegevens over je gezondheid te bekijken. Je kunt deze gegevens veilig delen met mensen in de zorg.
  • We geven geld uit aan het voorkomen van ziektes. Ook maken we het makkelijker voor mensen in de zorg om samen te werken. We zorgen ervoor dat er minder tijd nodig is voor administratie. Zo is er meer tijd voor persoonlijk contact.
  • We geven meer aandacht aan geestelijke gezondheidszorg. Vooral voor jongeren. Met bedrijven en scholen maken we afspraken over het voorkomen van problemen. Nadat iemand behandeld is, blijven we helpen.

Dit is een nieuw en hoopvol moment voor Nederland. Een nieuwe generatie van alle leeftijden staat op. Wij willen samen de grote problemen te lijf, in plaats van elkaar. We gaan keuzes maken die te lang zijn uitgesteld. Met nieuwe energie voor Nederland.