Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

vrijdag 26 augustus 2016

Verkiezingsprogramma: samen sterker – kansen voor iedereen

Het gaat goed met Nederland. Wij behoren tot de wereldtop van gelukkigste, gezondste en best opgeleide mensen op aarde. Een schril contrast met de grote problemen die er ook zijn, zoals het terrorisme en de vluchtelingencrisis. De voort­durende berichten over aanslagen en oorlogen vragen veel van iedereen. Sommige mensen maken zich terecht zorgen dat niets meer blijft zoals het is. Populisten exploiteren die zorgen uit cynisch eigen­belang, maar zij komen niet met oplossingen die mensen verder helpen.

Tegenover deze wegwerppolitiek zet D66 het ideaal van een optimistisch Nederland. Zonder de ogen te sluiten voor wat niet goed gaat, is de wereld en is Nederland er beter aan toe dan decennia geleden. Wij Nederlanders hebben samen ons land vooruit gebracht met meer welvaart, betere zorg, betere scholen, meer vrij­heid. Dat wil D66 vasthouden en versterken. Samen met u. Met alle Nederlanders.

D66’ers worden wakker met de energie om Nederland samen met u vooruit te brengen. Wij pakken problemen aan. Zoals we de laatste jaren hebben gedaan door een machteloos kabinet tot daden te brengen en de economie weer te laten groeien. Na jaren van economische hervormingen wil D66 nu investeren in de samenleving. Niet klakkeloos geld uitgeven, maar verantwoord investeren. Investeren in mensen. Investeren in de toekomst. Investeren in gelijke kansen om de toenemende tweedeling tegen te gaan. 400.000 kinderen worden grootgebracht in armoede. Veel ouderen verdienen betere verzorgingstehuizen. 2,5 miljoen Nederlanders zijn laag­geletterd. 2 miljoen mensen zitten ongewild zonder vaste baan.

Die ongelijkheid is onacceptabel, vooral als deze voortkomt uit ongelijke kansen. Bijvoorbeeld in het onderwijs. Als de ouders lager opgeleid zijn of een niet-westerse achtergrond hebben, hebben hun kinderen vaak minder kansen. Die twee­deling is desastreus. Iedereen moet de kans hebben iets van zijn of haar leven te maken. Ook mensen die oorlog en geweld ontvluchten en hier tijdelijk een veilig heen­komen zoeken. Wij bieden hen vanaf dag één de mogelijkheid Nederlands te leren en aan het werk te komen. Zo werken we aan gelijke kansen en voorkomen we een integratieramp.

D66 wil muren afbreken in onze hokjesmaatschappij. Waarin we niet tegenover elkaar staan, maar naast elkaar. Waarin we de moeite nemen elkaar te verstaan in plaats van ons te verstoppen achter vooroordelen. We hebben elkaar meer nodig dan ooit. Een verdeeld land is een wankel fundament voor vooruitgang.

Onze veelkleurige open samenleving is een belangrijk deel van onze cultuur, onze identiteit. Discriminatie, die ook in het hedendaagse Nederland nog hardnekkig aanwezig is, bevechten wij. Tegen de stroom in, want de trend is anders. Wereldwijd. In een wedloop van wan­trouwen zetten populisten onze persoonlijke vrijheden onder druk en bemoeien zich onge­geneerd met de onafhankelijke rechtspraak. Ze betwisten feiten alsof het onwel­gevallige meningen zijn. Van Groot-Brittannië tot de Verenigde Staten tot Turkije. Wij sluiten onze ogen niet voor wat er in de wereld gebeurt. Daarom ook blijven wij over­tuigd Europeaan en zijn we dus tegen een Nexit. Europa verbeteren, daar gaat het om. Zo beschermen we de vrijheid en welvaart in Nederland.

Wij werken aan een optimistisch Nederland. Aan een rechtvaardige samen­leving. Aan een gemeenschap waarin mensen elkaar en de overheid weer vertrouwen. Met de blik op de toekomst. Met als kompas onze idealen van vrijheid voor het individu en radicale kansen­gelijk­heid. En met aandacht en begrip voor mensen die vastlopen of niet mee kunnen komen.

In het verkiezingsprogramma vindt u onze plannen en ideeën voor de komende vier jaar. Onze inzet voor een nieuwe regeerperiode. Geen valse beloftes, maar geloof­waardige politiek. Wij zullen laten zien dat politiek van vrijheid en verbon­den­heid kan winnen van politiek van verdeeld­heid en discriminatie. Want samen staan we sterker.