Ongekend hoog aantal beveiligingscamera’s in ’s-Hertogenbosch

De gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft een opmerkelijk hoog aantal beveiligingscamera’s, zowel camera’s van particulieren als publieke camera’s. De fracties van D66 en VOOR Den Bosch zijn bezorgd over deze vele camera’s in de publieke ruimte en vragen het college van B en W om een verklaring en maatregelen om de privacy te borgen.

De gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft een cameradichtheid van maar liefst 5.811 camera’s in totaal, blijkt uit onderzoek van de VPN Gids. Enkel in de vier grote steden in Nederland, Haarlemmermeer (Schiphol) en in de gemeente Helmond hangen meer publieke camera’s. Dat is zeer opmerkelijk, aangezien we de achttiende gemeente van Nederland zijn. In Noord-Brabant is onze gemeente zelfs koploper als het om het totaal aantal beveiligingscamera’s gaat.

D66 en VOOR Den Bosch maken zich zorgen om de privacy en de doeleinden van de camera’s. Fractievoorzitter René van den Kerkhof: “Wij zijn bezorgd over de uitvoering van de ongecontroleerde groei van camera’s en willen een juiste balans tussen privacy en veiligheid. Waarbij cameratoezicht geen doel op zich is, maar een middel. Wij zoeken dan ook een verklaring voor het hoge aantal camera’s. Ook willen we weten welke afweging wordt genomen om camera’s te plaatsen in de openbare ruimte en willen uitleg over de tijdelijke camera’s die worden geplaatst.”

De schriftelijke vragen die we aan het college hebben gesteld kun je hier lezen.