Investering in een nieuw Huis73 definitief

Met een zeer ruime meerderheid (32 stemmen voor en 4 stemmen tegen) heeft de gemeenteraad vorige week ingestemd met de plannen voor de verbouwing van Huis73. En dat is geweldig nieuws. Doorbouwen aan onze culturele vlaggenschapen, waaronder Huis73, is een van onze speerpunten. Het pand wordt volledig verduurzaamd, uitgebreid met 1.000 vierkante meter én krijgt een open binnenplaats.

Huis73 is een centrum waar cultuur in verschillende vormen samenkomt. Naast een bibliotheek is er ook een muziekpodium, twee verschillende cafés, ruimtes voor muziekles en worden er cursussen digitale vaardigheid gegeven. In het nieuwe ontwerp komen al die diensten beter samen én wordt het pand toegankelijker voor bezoekers.

Wethouder Mike van der Geld: “We hebben het plan voor de verbouwing in nauwe samenwerking met Huis73 ontwikkeld. Dit wordt straks nóg meer een plek voor iedereen om talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Bovendien krijgen we een pand dat straks veel beter aansluit op de rest van de binnenstad en waar we weer een flinke tijd mee vooruit kunnen. De kracht van dit nieuwe gebouw is het combineren van de bibliotheekfunctie met het maken van cultuur. Ik kijk er nu al naar uit om hier over een aantal jaren rond te lopen! Met dit ontwerp maken we een duurzame, multifunctionele hoofdvestiging. Een plek voor alle inwoners, van alle leeftijden.”

Commissielid Steven Elders: “Het is fantastisch dat we investeren in een toekomstbestendig onderkomen van Huis73 in de huidige panden aan de Hinthamerstraat en daarmee een laagdrempelige voorziening in het centrum creëren die volop werk maakt van kansengelijkheid. Ik ben ook blij met de toezegging van de wethouder voor een onderzoek naar meer studieplekken. Op die manier bieden we onze studenten en scholieren die thuis of op school niet altijd een plekje hebben, een fijne plek om te studeren.”

De verbouwing start in het tweede kwartaal van 2024. Begin 2026 kunnen de eerste bezoekers dan het nieuwe Huis73 bezoeken.
Bekijk hier het complete overzicht van de plannen, inclusief het raadsvoorstel.