Door met de autoluwe binnenstad

Een fijne, leefbare verblijfsomgeving in de binnenstad. Dat is de inzet van D66. Dat hebben we in het verleden laten zien:
– In 2020, toen we een motie mee indienden (samen met CDA) die oproept tot het verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid in de Hinthamerdriehoek.
– In 2021, toen we het initiatief namen om de binnenstad autoluwer te maken.
– In 2023, toen D66 (samen met de Bossche Groenen) het initiatief heeft genomen om te onderzoeken of er extra maatregelen noodzakelijk zijn om het doorgaand verkeer van de binnenstadsring te weren. Spoiler; het antwoord is ja.

Deze maand, in 2024, hebben we de vervolgstap gezet. Wederom op initiatief van D66 heeft een overgrote meerderheid van de Bossche gemeenteraad aan de wethouder gevraagd om door te gaan met de voorbereidingen om het doorgaand verkeer te weren. In december neemt de gemeenteraad het definitieve besluit.

De inzet van D66 daarbij is duidelijk: alleen verkeer wat de bestemming in de binnenstad heeft, hoort daarnaartoe te kunnen rijden. Dat kan met de auto, maar gelukkig is de auto niet het enige vervoersmiddel. Ook lopend, met het OV of uiteraard de fiets is de binnenstad goed bereikbaar. Dat blijven we dan ook stimuleren.

Waarom autoluw?
Sommige partijen zien het autoluw maken van de binnenstad als een doel. D66 niet. Wij willen een binnenstad waar onze inwoners fijn kunnen wonen. Waar onze ondernemers in ruimte en vrijheid kunnen ondernemen en een boterham verdienen. Waar onze bezoekers fijn kunnen verblijven. In een veilige en groene omgeving. Dat nodigt namelijk uit om er langer te blijven. En dat is goed voor onze economie.

We willen dat je jezelf niet druk hoeft te maken of er wel voldoende plek is in de parkeergarage of dat je in een vervuilende en tijdrovende file naar de binnenstad komt te staan. Dat je door onze prachtige binnenstad kunt struinen, zonder dat je op hoeft te letten voor auto’s die daar rondjes rijden en helemaal niet horen. We willen  een prettige verblijfsomgeving voor iedereen. Dát is het doel.

Een doel bereik je niet zonder inzet van een middel. Het autoluwer maken, met bijvoorbeeld het Selectief Toegangs Systeem of minder verkeer op de binnenstadsing horen daarbij. Zo voorkomen we dat auto’s die niet in de binnenstad horen daar wel onnodig naartoe rijden. Dat verkeer wat om de binnenstad heen kan rijden dit ook doet. En zo bieden we ruimte aan onze inwoners, ondernemers en bezoekers.

Hoe nu verder?
Eind 2024 zal in de Hinthamerdriehoek het verkeer geweerd worden door middel van een camerasysteem. Daardoor kunnen auto’s die niks in de Hinthamerstraat en omgeving te zoeken hebben hier niet meer komen. Dit betekent ook dat er een eind komt aan het rondjes rijden daar. Maar daarmee is het eindpunt natuurlijk nog niet bereikt.

De komende periode worden de spelregels verder uitgewerkt waarna in de gehele binnenstad het autoverkeer echt geweerd gaat worden. Zodat er meer ruimte is voor de fietser en de voetganger. Dan kunnen we de stad vergroenen, meer terrassen en zitplaatsen maken. Van de binnenstad echt een plek maken waar het fijn wonen, werken en verblijven is. We beginnen daarmee in de Hinthamerdriehoek. Als startpunt voor de gehele binnenstad.

In januari 2023 vroeg D66 naar een onderzoek om te kijken welke maatregelen nodig zijn om doorgaand verkeer op de binnenstadsring te weren. Denk hierbij aan de Kanaalboulevard, de Oranjeboulevard en later ook de Zuidwal en Hekellaan. We hebben immers al afgesproken dat we doorgaand verkeer hier van weg willen geleiden. Om dat te bereiken blijkt dat er extra maatregelen noodzakelijk zijn. D66 is bereid om die maatregelen te nemen. In december gaat de gemeenteraad daar definitief over besluiten. Het college hebben we nu al een aantal kaders meegeven om dit tot een succes te kunnen maken. We willen dat doen samen met alle belanghebbenden in de binnenstad en in een goede fasering. Zodat de autoluwe binnenstad echt een succes kan worden. Dat heeft (bijna de volledige gemeenteraad) uitgesproken op 3 juli 2024. De motie, met de kaders, is hier te lezen. Alleen de PVV en de Partij voor de Dieren hebben hier tegengestemd.

We gaan door
Aan de slag, met een goed plan. Dat is de opdracht die wij hebben en uitvoeren. Daar houden we je graag over op de hoogte.

In het najaar organiseert de D66-fractie een avond om mee te praten over de mobiliteit in de gemeente. Het bereikbaar houden én autoluw maken van de binnenstad. We nodigen je graag uit om daar over mee te praten. Meer informatie volgt na de zomer.  Heb je zelf een goed idee over het vervoer in onze gemeente? Of heb je een vraag? Stuur dan een mailtje naar raadslid Thijs van Rens op [email protected] (In verband met de zomervakantie kan het wat langer duren voordat je een reactie ontvangt)