Dick Gutlich

Beeld: Marcel Verheggen

Dick is sinds 2017 raadslid en fractievoorzitter voor D66 en staat zesde op de lijst. Voor velen is hij al decennia een vertrouwd gezicht in de Noordwijkse politiek. Dick houdt van het mooie historische dorpshart van Noordwijk-Binnen waar hij woont en vertoeft graag aan de Langevelderslag vanwege de eigenzinnige sfeer en de mooie omgeving enigszins afgelegen tussen bos, zee en duinen.

• 68 jaar
  • Noordwijk

Hij is expert op het gebied van ruimtelijke ordening en werkt aan de TU Delft als bestuursadviseur vastgoedontwikkeling. Daarvoor werkte hij voor verschillende gemeenten. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat hij het belangrijk vindt dat er snel gebouwd gaat worden in een passende mix en dat de OV-verbindingen verbeterd worden.

Kansen voor de gemeente

Dick heeft niet de ambitie opnieuw raadslid te worden, maar wil met zijn kennis en ervaring de nieuwe garde ondersteunen.

“In 2022 willen D66 Noordwijk weer als progressieve partij op de Noordwijkse kaart zetten met een aantal nieuwe, jonge en enthousiaste kandidaten.”

Gutlich vindt het een uitgelezen kans voor een nieuwe generatie om aan de slag te gaan met een nieuwe bestuurscultuur. Hij vindt het belangrijk dat er snel gebouwd gaat worden in een passende mix en dat de OV-verbindingen verbeterd worden. En het wordt tijd om eindelijk eens werk te maken van duurzaamheid: “Noordwijk is een wat conservatief dorp en wij lopen vaak achter de ontwikkelingen aan. Buurgemeente Teylingen staat hoog in de gemeentelijke duurzaamheidsindex. Goed voorbeeld doet goed volgen, zou je denken.”

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Kansen op goed wonen verbeteren voor jongeren, starters en senioren. Verhogen van het jaarlijks bouwprogramma naar 250 woningen per jaar.
  • Noordwijk omhoog brengen in de rankings van duurzame gemeenten. We gaan Teylingen voorbij.
  • Moderniseren van het gemeentebestuur op het gebied van dienstverlening, participatie en transparantie in besluitvorming.