Voor Noordwijk is snel OV noodzakelijk:
een concreet voorstel.

Beeld: D66 Noordwijk

Snel OV voor een leefbaar Noordwijk

Openbaar vervoer: hoezo? Meer dan de helft van de werkende Noordwijkers heeft een baan in de steden. Het op en neer reizen kost veel tijd. Per auto is dit nog wel te doen. Naar de stations Leiden, Amsterdam Zuid, of Den Haag gaat het retour om drie kwartier tot een uur; aldus de ANWB. Volgens de 9191-app kost dit retour per OV ruim een uur langer. Vanuit Noordwijkerhout komt daar nog een halfuur bij. Dat is niet vol te houden. Inderdaad bijna iedereen heeft daarvoor een auto. Verhuizen uit Noordwijk is ook een optie. Het resultaat is bekend: vergrijzing. Om dit te keren moet het openbaar veel sneller. De aanknopingspunten zijn natuurlijk de treinstations van Leiden, Sassenheim, Hillegom en Voorhout.

Toegankelijkheid tussen de centra is een “must”

Hoe staat het met de onderlinge toegankelijkheid van de centra Noordwijk Binnen, Noordwijk Zee en Noordwijkerhout? De 9191-app leert ons dat de busrit retour tussen Noordwijkerhout en Noordwijk Binnen en Zee ruim drie kwartier kost. Voor De Zilk komt er een halfuur bij. Dus je blijft in de buurt, springt op de fiets of pakt de auto. De gemeente helpt met parkeerplaatsen. Over de onderlinge versterking van Noordwijk en Noordwijkerhout gesproken: goede onderlinge toegankelijkheid is een “must”. De trip per bus zou retour niet meer 20 minuten mogen duren.

D66 heeft meerdere voorstellen gedaan

In het kader van het opnieuw aan te besteden busvervoer is D66 meer dan eens met voorstellen gekomen. Resultaat: brede instemming, maar géén gemeentelijke actie. Door de corona is aanbesteding opgeschort, maar die wordt nu herstart. Voor een van ons was dit aanleiding om het OV specifiek voor “groot” Noordwijk opnieuw onder de loep te nemen. De resulterende studie is op 2 februari als persoonlijke bijdrage ingediend bij de gemeenteraad; voor iedereen te vinden in de gemeentelijke website onder de rubriek “ingekomen stukken”.

Zo kan het beter

Het blijkt inderdaad veel beter te kunnen. De studie hanteert twee randvoorwaarden: de buslijnen moeten passen in de uur-cyclus en binnen de huidige inzet van bus capaciteit blijven. De uur-cyclus komt uit op het 26-minuten criterium voor een busrit om daarmee 4 minuten pauze te geven aan de chauffeur. Eventueel zijn routes te combineren die dan als combinatie wel in de uur-cyclus passen. Het door iedereen uit te voeren ambachtelijk gepuzzel leidt tot twee voorstellen om de bestaande buslijnen slimmer in te zetten. Namelijk:

  • Lijn 57 rijdt tussen De Zilk en Noordwijkerhout non-stop over de N206 en gaat via Voorhout direct naar Sassenheim/Station;

  • De huidige lijnen 20, 21, 221 worden vervangen door een lijn Noordwijkerhout – Noordwijk – Leiden en door een lijn Sassenheim/Station – Noordwijk – Leiden.

Alle huidige haltes worden bediend en er komen twee haltes bij: een vlak bij het gemeentehuis en een dicht bij het centrum van Noordwijkerhout. Het resultaat is overtuigend. De centra zijn nu retour onderling binnen 25 minuten bereikbaar; vanuit De Zilk is dit 45 minuten. Vanuit Noordwijkerhout naar de stations Sassenheim en Leiden is dit retour 32 en 54 minuten, ofwel ongeveer een halfuur sneller dan nu. Vanuit Noordwijk naar deze stations zal het dan retour 20 minuten sneller zijn. En inderdaad met dezelfde inzet aan bus capaciteit als nu nodig is.

Hiermee wordt de bus een goed alternatief voor de auto. We maken onze kernen veel toegankelijker en kunnen met minder parkeerplaatsen toe. We kunnen net zo goed per OV naar ons werk gaan: niet meer in de file en goed voor het milieu. Het voorstel is ook om de busrit tussen de centra buiten de spits te stimuleren door de rit gratis aan te bieden. De financiering: minder uitgeven aan parkeerplaatsen helpt. Even de bus pakken hoort er zo voor iedereen bij.

Tijd voor actie

Gaat dit lukken? Weliswaar gaat de provincie over het OV, maar de gemeente heeft recht van inspraak en gaat over de eigen voorzieningen voor het OV, zoals haltes, regeling van verkeerslichten en vrije busbanen. Het initiatief ligt dus bij de gemeente. Maar die moet dan wel optreden. Tot dusver zet de gemeente in op een nieuwe Noordwijk-Schiphol lijn. Die rit duurt retour een uur langer dan wanneer je op station Sassenheim overstapt op de trein. Dat beleid is dus zinloos en vanuit Noordwijkerhout heb je er al helemaal niets aan. De gemeente heeft duidelijk een stevige zet nodig. Geen tijd te verliezen: de aanbesteding van de buslijnen komt er aan. Wij gaan er voor, doen jullie mee?

Joseph Evers, Desiree Fransen, Evelien Leeffers