Investeer 400 miljoen euro per jaar in cultuur, ook buiten corona

D66 wil dat er jaarlijks 400 miljoen extra wordt geïnvesteerd in de cultuursector, ook buiten coronatijd. Deze miljoenen moeten worden geïnvesteerd in onder andere theaters, pop- en urbanmuziek, musea, de eerlijke betaling van makers (fair practice code), diversiteit en bibliotheken.

08.02.2021

Tweede Kamerlid Salima Belhaj: “De coronacrisis laat zien hoe kwetsbaar de cultuursector is. Er zit weinig vet op de botten van de sector. Makers komen moeilijk rond. Kunstenaars in de vrije sector zijn te weinig zichtbaar. Dus het roer moet om. We gaan niet doormodderen, maar investeren. We willen een eerlijkere beloning door te zorgen dat meer geld bij de makers zelf terechtkomt. En wat ons betreft blijft deze investering jaarlijks terugkomen, ook als de coronacrisis straks voorbij is.”

De jaarlijkse investering van honderden miljoenen euro’s zal volgens D66 naar (onder andere) de volgende zaken moeten gaan:

– 200 miljoen euro per jaar extra subsidies voor culturele instellingen in de Basisinfrastructuur;
– 6 miljoen euro per jaar om cultuurfondsen uit te breiden. Met extra aandacht voor goede verdeling in het hele land, stad en regio;
– 30 miljoen voor uitvoering van de fair practice code, zodat iedere maker eerlijk betaald wordt;
– 40 miljoen voor het nationale aankoopfonds voor musea;
– 20 miljoen voor de geefwet en andere fiscale stimuleringsmaatregelen in de sector;
– 5 miljoen voor Urban en Pop muziek en daar structureel extra investeringen
– 5 miljoen voor meer aandacht meerstemmigheid in de kunstensector, zoals het Slavernijmuseum of -instituut en investeren in instellingen die zich inzetten voor het zwarte erfgoed /zwarte bladzijdes en instellingen die meerstemmigheid nastreven.

D66 wil dat iedereen in Nederland naar een bibliotheek dichtbij kan. Belhaj: “De bibliotheek is een belangrijk van de ontwikkeling van kinderen. Voor mensen in kansarme wijken is de bibliotheek een broodnodige informatievoorziening en geeft de bibliotheek toegang tot internet. Het voortbestaan van bibliotheken staat op dit moment onder druk. Steeds meer bibliotheken verdwijnen. Daarom wil D66 zich inzetten voor voldoende aanbod van bibliotheken in elke gemeente en investeren we 80 miljoen euro per jaar om bibliotheken open te houden en heropenen waar waar ze gesloten zijn.”