Inhoudsopgave

De komende raadsperiode is cruciaal om te zorgen dat de gemeente Losser verder verduurzaamd. We zijn goed op weg, maar moeten nog flinke stappen zetten om onze doelen halen. Met meer inzet, meer aandacht en meer capaciteit kan Losser haar aandeel in een duurzame leefomgeving leveren. Van klimaat, hittestress tot opwekking van energie.

Samen voor groene wijken
We willen een professioneel en benaderbaar gemeentelijk energieloket waar inwoners met hun vragen over duurzaamheid terecht kunnen. Samen kunnen we daar collectieve inkoop organiseren zodat inwoners tegen gunstigere prijzen isolatiemateriaal kunnen kopen of mee kunnen doen aan andere bespaaracties.

Kansen met biogas
Losser is een gemeente met een groot buitengebied en agrarische ondernemers. We willen de potentie van biogas en groengas met de boeren benutten. Groen gas is namelijk de één-op-één vervanger van het fossiele aardgas, en kan behulpzaam zijn om onze wijken te verduurzamen. D66 wil deze kansen samen met onze boeren benutten om woningen die niet vol elektrisch verwarmd kunnen worden te verduurzamen. Tegelijkertijd biedt het een oplossing voor het mest- en stikstofprobleem in onze gemeente.

Kracht van water en bodem
Op het Singraven zien we dat waterkracht ook benut kan worden voor de energietransitie. Samen met het onze inwoners en het Waterschap willen we onderzoeken of andere delen van de Dinkel ook benut kunnen worden voor het opwekken van duurzame energie voor onze inwoners. Losser is daarnaast al ver met het onderzoeken van aquathermie en riothermie bij onze waterzuivering. We willen dit op meer plekken in onze gemeente benutten.

Elk dorp een eigen coöperatie
D66 is van mening dat ieder dorp zijn eigen energiecoöperatie zou moeten hebben. Eigenaarschap en opbrengsten van duurzame energie moeten hiermee binnen onze eigen dorpen blijven. De gemeente moet deze lokale initiatieven ondersteunen, door te zorgen dat er startsubsidies zijn, door te zorgen dat de netbeheerders meewerken en de aansluitingen op het net van inwonersprojecten gegarandeerd is. Waar inwoners geen kansen zien of geen deskundigheid kunnen verzamelen, vinden we dat een Lossers Energiefonds vanuit de gemeente de betrokkenheid voor dat dorp zou kunnen vergroten.

Energiebespaarlening voor iedereen
De landelijke energiebespaarlening om inwoners te ondersteunen in duurzame maatregelen zoals isolatie, zou door de gemeente beter onder de aandacht gebracht moeten worden. Waar de landelijke regeling niet voldoende is om onze inwoners te stimuleren, moet Losser aan de slag met een lokale regeling. Zeker voor inwoners die moeite hebben om de energierekening te betalen.

Slim aan de slag met dubbelgebruik
Door het actief benaderen van ondernemers en eigenaren van grotere dakoppervlakten, willen we stimuleren dat de daken vol komen te liggen met zonnepanelen. Dubbelgebruik (bijvoorbeeld overdekte parkeerplekken met zonnepanelen) moet worden gestimuleerd. D66 wil daarnaast verder met de aanpak ‘Gemeente zoekt dak’. Als een ondernemer geen tijd, geld of moeite kan steken in het vol leggen van zijn dak, willen we dat de gemeente het dak gaat huren van de eigenaar om te zorgen dat het alsnog vol gelegd kan worden.

Energie uit zon en wind
D66 streeft naar maximale acceptatie door inwoners bij het opwekken van duurzame energie door zon en wind. We willen bij grootschalige energieopwekking een zorgvuldige afweging tussen participatie en opbrengst, aspecten als landschappelijke inpassing en gezondheid. Voor financiële participatie wil D66 streven naar een hoger percentage dan afgesproken in het Klimaatakkoord. Wij vinden dat er meer dan 50 procent van de opbrengsten uit projecten voor zon en wind naar onze inwoners terug moet vloeien. Lusten en lasten lokaal. Dit leggen we vast in ons lokale beleid.

Circulaire inkoopkracht benutten
Een meer proactieve houding van gemeenten bij lokale en regionale initiatieven voor duurzame opwek is nodig. Gemeenten kunnen hierbij hun inkoopkracht op innovatieve wijze benutten, bijvoorbeeld bij inkoop en aanbesteding. Bij het aanbesteden van projecten (in de openbare ruimte) moeten er in het bestek circulaire doelen worden meegegeven.

Duurzaam op weg
Elektrisch rijden neemt een vlucht. Langzaam zien we dat vervuilende brandstofauto’s (oude diesels) uit het straatbeeld verdwijnen. D66 juicht dit toe. We moeten het aantal laadpalen daarom fors stimuleren, zowel op strategische plaatsen als in woonwijken. Toeristische trekpleisters moeten ook worden voorzien van voldoende oplaadpunten.

Samen met groene partners
D66 wil meer samenwerken met duurzame partners. Van energiecoöperaties tot dorpsraden en de wooncoaches. We willen tevens aandeelhouder van Twence blijven om duurzame ontwikkelingen in onze regio te stimuleren, actief bij te sturen en de revenuen van duurzame ontwikkelingen en projecten ook in onze regio te houden.

Recycling en hergebruik
Inwoners bieden steeds minder restafval aan en scheiden hun afval steeds beter. Ook wordt er in toenemende mate afscheid genomen van de ‘weggooicultuur’. Denk aan het repareren en hergebruiken van spullen bij Repaircafés zoals Stichting Gilde. We moeten blijven streven naar minder gebruik van grondstoffen, minder verbranding van afval en meer recycling. Gemeenten kunnen dit niet alleen met hun inzamelmethodiek. Ook van producenten mogen we verwachten dat zij inwoners helpen om minder grondstoffen te gebruiken en goed te scheiden. Bewustwording speelt hier een grotere rol. Minder afval is minder CO2-uitstoot. Vanzelfsprekend blijven we nieuwe ontwikkelingen op de voet volgen.

Grensoverschrijdende samenwerking
D66 wil de kansen van de grensoverschrijdende energietransitie volop benutten. Waarom kunnen projecten langs onze landsgrenzen niet optimaal met elkaar verbonden worden? Landelijke regelgeving staat ons hiervoor in de weg. De wethouder van D66 heeft hiervoor al een heel traject in gang gezet samen met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. We willen hier de komende periode volop inzetten. Samen met Bad Bentheim kunnen we onze stroomnetten en duurzame projecten verbinden. Dit zorgt voor zuinig ruimtegebruik en vraag en aanbod kunnen beter op elkaar worden afgestemd.