Autoluwe Kanaaldijk Noord-West: bij twijfel niet inhalen

De lokale D66-fractie maakt zich zorgen over de gevolgen van een eventuele afsluiting van de Kanaaldijk N.W. en de consequenties die dit gaat hebben voor de doorstroming van het verkeer in Helmond. Raadslid Michiel van Geel gaat er in zijn column ‘Bij twijfel niet inhalen’ op in.

Alternatieve routes

Als D66 Helmond maken we ons zorgen. Hoe zorgen we dat ook in de toekomst iedereen makkelijk van huis naar werk komt? Minder auto’s door meer openbaar vervoer of autodelen is goed, maar wat als dat niet lukt? Helmond groeit, er komen meer huizen bij, en al die mensen gebruiken dezelfde wegen. Als we geen chaos willen, moeten we vooruitdenken.

D66 Helmond heeft Wethouder Bonte gevraagd alternatieve routes te verkennen wanneer zijn plan om de kanaaldijk autoluw te maken gerealiseerd zou worden. Dit om te voorkomen dat al het noord-zuid verkeer straks over de Julianalaan moet.

Julianalaan fietsvrij?

“Misschien moet op de Julianalaan de auto voorrang krijgen boven de fietsers en moeten op termijn de fietspaden daar verdwijnen.” Deze opmerking van mij een aantal weken geleden was bedoeld om het gesprek op gang te brengen. Dat is prima gelukt[*], alhoewel mijn uitspraken vast niet de enige aanleiding voor de huidige commotie zijn.

Inwoners hebben zich verenigd en denken mee over oplossingen met betrekking tot het wel of niet autoluw maken van de Kanaaldijk. Een cadeautje voor de gemeente, want die hebben niet te klagen over de inspraak.

Oranjeboulevard

Fragment uit carnavalsoptocht Helmond Maart 2025 Beeld: Wim Rampen

[* Ook tijdens de Helmondse carnavalsoptocht was er veel aandacht voor de plannen om de Kanaaldijk N.W. autoluw te maken]

Bonte is aan zet

Binnenkort zijn we als gemeenteraad weer aan zet. Dan worden de resultaten van uitgebreide verkeersonderzoeken gepubliceerd. We hebben de wethouder met klem gevraagd ook alternatieve routes te verkennen om te voorkomen dat al het noord-zuid verkeer straks over de Julianalaan moet.

Het moet duidelijk worden wat de effecten zijn van het afsluiten van een deel van de Kanaaldijk. En welke maatregelen de gemeente in gedachten heeft om overlast te voorkomen.

De D66-fractie in Helmond baseert zich graag op feiten en kan dus niet al bij voorbaat een oordeel klaar hebben. Want hoe mooi de visie ook is, het moet wel haalbaar zijn. En veranderingen moeten in de juiste volgorde worden uitgevoerd.

D66 zal de resultaten van het onderzoek dus kritisch bekijken. Misschien wordt er een oplossing gevonden voor de Kanaaldijk waar iedereen mee kan leven. Maar zelfs als dat zo is, hoeveel ruimte blijft er dan nog voor latere aanpassingen? We willen immers groeien naar een toekomstbestendige wegenstructuur binnen de stad. Met zo min mogelijk negatieve gevolgen voor omwonenden.

Wij staan voor een eerlijke afweging van belangen met een zorgvuldig oordeel dat nu nog beide kanten op kan vallen. Wethouder Bonte is aan zet. Ons motto in deze: bij twijfel niet inhalen en zeker niet met te hoge snelheid. Want dat is op die smalle wegen levensgevaarlijk.

Michiel van Geel
Raadslid D66 Helmond

Deze column verscheen op 26 maart 2025 op Ditishelmond.nl