Bijdrage D66 begroting Helmond 2025

Dinsdag 5 November, 2024

Vandaag bespreken we de programmabegroting 2025-2028, waarin we vooruitkijken naar de financiële en beleidsmatige uitdagingen van de komende jaren. D66 Helmond streeft naar een samenleving waarin iedereen mee kan doen, ongeacht achtergrond of persoonlijke omstandigheden. Onze missie is een Helmond waarin gelijke kansen en sociale rechtvaardigheid hand in hand gaan met ruimte voor individuele ontplooiing en verantwoordelijkheid. In dit kader willen we enkele speerpunten voor de begroting van 2025 benoemen, maar eerst ga ik in op de financiën.

Budgettaire kaders en financiële ontwikkelingen

D66 is in haar hart een sociaalliberale partij en heeft om die reden ook altijd de sociale koers van het college gesteund. Nu fors snijden in die koers zou betekenen dat de winst die we op sociaal vlak hebben geboekt als sneeuw voor de zon zou verdwijnen. We moeten echter de kosten beheersbaar houden.
De fractie van D66 is bezorgd ten aanzien van de bezuinigingen in het sociaal domein voor het jaar 2025. Met name waar het de maatregelen in de Jeugdzorg betreft, omdat niet duidelijk is wat de impact hiervan zal zijn op de jongeren in Helmond die gespecialiseerde zorg nodig hebben. Wat ons betreft mag daar niet aan getornd worden. Wij vragen daarom aan het college om toe te zeggen dat deze maatregelen niet raken aan de kwaliteit en beschikbaarheid van de noodzakelijke zorg zodat de jeugd van Helmond ook het komende jaar kan rekenen op passende hulp en begeleiding.
Op de middellange termijn verwachten we dat de tekorten in het sociaal domein oplopen tot circa 16 miljoen euro. D66 steunt het voorstel van de SP om een raadswerkgroep in te stellen, zodat de raad actief kan meedenken over mogelijke oplossingen en beheersmaatregelen voor de jaren na 2025. Daarnaast willen we dat het college een harde lijn blijft aanhouden richting het Rijk, gezien de onvoldoende gefinancierde taken die gepaard gingen met de decentralisaties in de jeugdzorg en WMO. De verhoogde OZB met 11 procent kunnen wij ondersteunen, aangezien hier ook een lastenverlaging tegenover staat in de afvalstoffen- en rioolheffing. Deze maatregel zorgt ervoor dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, een principe waar wij volledig achter staan.
Er zullen helaas scherpe keuzes gemaakt moeten worden. In zijn algemeenheid roepen wij het college op de bezuinigingen met grote zorgvuldigheid door te voeren. De besparingen moeten in verhouding zijn met de schade die je ermee aanbrengt in de stad.
 
Sociaal Domein: Meedoen, rondkomen, vooruitkomen
D66 wil meer ruimte voor sportieve ontmoetingsplekken, zoals faciliteiten voor Urban Sports, waar de jeugd elkaar kan ontmoeten en actief bezig kan zijn. Het skatepark in de Warande is hier een goed voorbeeld van, en wij zouden deze sportieve ontmoetingsplaatsen graag ook op andere locaties in Helmond zien.
Bij het programma voor onderwijshuisvesting en sportaccommodaties wordt tevens gesproken over een huisvestingsplan voor wijkaccommodaties. We horen graag van het college hoe dit wordt meegenomen in de bredere planvorming. Verder hebben we bij de behandeling van de voorjaarsnota gevraagd om een concreet bedrag voor de ondersteuningsvragen van sportverenigingen zoals RKSV Mierlo-Hout, Polaris en Hockeyclub Helmond. D66 kijkt uit naar een overzicht van de benodigde onderhouds- en vervangingsplannen, zodat andere sportverenigingen, zoals Polaris, eveneens aan de slag kunnen met de modernisering van hun accommodaties.
 
Duurzaamheid en leefbaarheid
Helmond heeft de ambitie om tegen 2040 15.000 woningen toe te voegen aan de stad. Dit is een ambitieus doel dat tegemoetkomt aan de woningnood in de regio. D66 steunt de oprichting van het Reserve Woningbouwfonds als stimulans om de woningbouwprojecten te versnellen. We zijn echter realistisch over de haalbaarheid en roepen het college op om obstakels zoals regelgeving zorgvuldig te inventariseren en zoveel mogelijk weg te nemen.
Wat betreft mobiliteit zet D66 zich in voor een autoluw centrum en een veilig netwerk voor fietsers en voetgangers. We zijn blij met de invoering van verbeterd openbaar vervoer in Helmond, maar signaleren dat de mogelijkheden van de Taxbus nog onvoldoende bekend zijn onder de inwoners. Wij moedigen het college aan om de Taxbus actief te promoten, zodat inwoners hiervan optimaal gebruik kunnen maken. Daarnaast staan we achter de plannen om het autoverkeer in het centrum te beperken en automobilisten zoveel mogelijk gebruik te laten maken van parkeergarages. Dit vereist wel dat we eerst aantrekkelijke en veilige alternatieven bieden, zoals voldoende fietsenstallingen, om mensen te stimuleren de auto te laten staan. Verder vragen wij aandacht voor het goed onderzoeken van de (on)mogelijkheden van het autoverkeer bij een (gedeeltelijke) afsluiting van de Kanaaldijk-Zuid.

Economische vitaliteit en werkgelegenheid

De regio Helmond-Eindhoven is de afgelopen jaren flink gegroeid, mede dankzij de successen van bedrijven zoals ASML. Echter, snelle groei brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals druk op voorzieningen en infrastructuur. D66 ziet dat de recent minder positieve cijfers van ASML ons de kans geven om even op adem te komen en om de nodige aanpassingen te maken om de regio duurzaam te laten meegroeien.
De ontwikkelingen rondom de Automotive Campus en de Food Tech Brainport zijn veelbelovend, en D66 kijkt uit naar het plan van aanpak voor deze werkmilieus. Met name de Automotive Campus biedt kansen voor verdere uitbreiding. We vragen het college om nu al plannen te maken voor mogelijke uitbreiding, zodat we in de toekomst direct kunnen handelen als de ruimte beperkt raakt.
Ook op het gebied van bedrijventerreinen is er werk aan de winkel. De herstructurering van bestaande terreinen en het toevoegen van nieuwe ruimte voor bedrijven kan helpen om aan de vraag te voldoen, maar de uitdagingen rond netcongestie en stikstofuitstoot blijven groot. Hoe ziet de wethouder de haalbaarheid van herstructurering en inbreiding? Blijft dit op basis van pakken van kansen die zich voordoen of zijn er gerichte plannen in de maak?

Cultuur en recreatie

Cultuur en recreatie zijn het levensbloed van Helmond, en D66 is dan ook verheugd over de plannen om hierin te investeren. We staan achter de verhoging van de toeristenbelasting, waarbij de extra opbrengsten ten goede kunnen komen aan de recreatieve en toeristische aantrekkingskracht van onze stad. D66 maakt zich hard voor cultuur. Een sterke stadscultuur draagt bij aan het welzijn van de inwoners en maakt Helmond aantrekkelijker voor toeristen en nieuwe inwoners.

Bestuur en burgerparticipatie
Een ander belangrijk punt voor D66 is burgerparticipatie. We zijn blij dat in de begroting veel aandacht is voor het participatiebeleid, maar het burgerberaad wordt helaas niet expliciet genoemd. Een burgerberaad biedt een mooie kans om inwoners actief te betrekken bij beleidsvorming en belangrijke maatschappelijke vraagstukken. Dit participatie-instrument sluit aan bij onze wens voor een transparant en inclusief bestuur dat écht luistert naar de inwoners. Wij vinden het dan ook een goede zaak dat de gemeente Helmond vanaf 2025 het burgerberaad gaat invoeren en hopen dat dit de betrokkenheid van inwoners bij het beleid verder versterkt.
 
 
Slotwoord: Een inclusieve stad voor de toekomst
Voorzitter, deze programmabegroting vormt een solide basis voor een Helmond waarin iedereen meetelt en mee kan doen. D66 wil bijdragen aan een stad waar zorg voor elkaar, duurzaamheid en economische vitaliteit hand in hand gaan met individuele vrijheid en verantwoordelijkheid. Het is onze ambitie om een Helmond te bouwen waar iedereen zich welkom voelt, waar mensen kansen krijgen om zich te ontwikkelen, en waar we gezamenlijk werken aan een samenleving waarin gelijkheid en vooruitgang centraal staan. Samen bouwen we aan een inclusieve samenleving waarin iedereen de vrijheid heeft om het beste uit zichzelf te halen en waar gelijke kansen voorop staan. D66 Helmond wil hier graag haar steentje aan bij blijven dragen.
 
 
Tot zover, voorzitter.