Wethouder Gaby van den Waardenburg krijgt het voor elkaar: Geld voor 900 woningen en tunnel onder spoor

Beeld: Eindhovens Dagblad

Het Rijk trekt de portemonnee om het Stationskwartier in Helmond een impuls te geven. De stad krijgt 6,8 miljoen euro voor de bouw van zo’n 900 woningen.

Met dat geld kan ook een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor worden aangelegd bij de nieuwe buurt die op het vroegere Ehad-terrein moet komen.

Wethouder Gaby van den Waardenburg is blij. Ze ziet de bijdrage als een erkenning van het Rijk dat Helmond kansen voor woningbouw ziet en wil pakken. ,,Hiermee kunnen we doorpakken. Met woningen, een aantrekkelijke verbinding met de binnenstad en een fijne openbare ruimte.”

De ontwikkeling van het Stationskwartier is onderdeel van de ambitieuze plannen van Helmond om fors te groeien. In een groot gebied rondom het station – grofweg tussen de Kasteel-Traverse, Zuid-Willemsvaart, Engelseweg en Churchilllaan – komen duizenden woningen, werkplekken en groen. Met de bijdrage van het ministerie kunnen daarvan negenhonderd woningen gerealiseerd worden.

Pot geld
De miljoenen komen uit de zogenoemde Woningbouwimpuls-regeling. Met die pot geld wil het ministerie van Binnenlandse Zaken de bouw van broodnodige extra woningen stimuleren. Het geld is vooral bedoeld voor projecten met veel betaalbare woningen.

Die zijn er volop voorzien in de nieuwe woonbuurt op het Ehad-terrein. Op het vroegere terrein van het vervoersbedrijf wordt flink gebouwd in de toekomst. Er zijn plannen voor liefst 460 woningen en ruimten voor bedrijfjes, kantoren en horeca. Om zoveel mogelijk nieuwe woonruimtes te kunnen maken, gaat men de hoogte in. Er wordt gedacht aan torens tot vijftien verdiepingen hoog.

De plannen van de gemeente en woningverhuurders woCom en Woonpartners voor het braakliggende terrein voorzien in zeven soorten woningen, van sociale huur tot dure koop. Er zal gebouwd worden voor starters, gezinnen, senioren en één- en tweepersoonshuishoudens.

Onderdoorgang
Bij de nieuwe buurt wordt een tunnel onder het spoor aangelegd. De onderdoorgang komt in het verlengde van de Spoorstraat en is voor fietsers en voetgangers. De tunnel zorgt voor een betere verbinding met het centrum.

Zonder bijdrage van het Rijk was een brug over het spoor een andere mogelijkheid geweest. Die is 5 miljoen euro goedkoper dan een tunnel. Het stadsbestuur heeft eerder gezegd daar liever niet voor te kiezen, ‘omdat een tunnel aantrekkelijker en praktischer in gebruik is’. Met een brug zou het een behoorlijke klim kunnen worden voor voetgangers en fietsers, omdat die over treinen en bovenleidingen heen moet.

De tunnels van Helmond

Vier treinstations kent de stad (Brandevoort, ’t Hout, Helmond en Brouwhuis) en zes tunnels onder het spoor. Vier zijn voor snel en langzaam verkeer: de Moeder Theresa-tunnel bij de Rivierensingel (Brouwhuis), de Henri Dunant-tunnel (Lage Dijk), de Nelson Mandela-tunnel bij Station Helmond en de Mahatma Gandhi-tunnel bij de Kasteelherenlaan in Helmond-West. Verder kunnen fietsers en voetgangers bij het station Brouwhuis en station ’t Hout gebruikmaken van een tunnel. Nummer zeven komt dan bij de Spoorstraat.

Dit is een artikel uit het Eindhovens Dagblad van 22 juni 2024