Hoe we dat waarmaken
We zijn blij met het verbeterd Openbaar Vervoer dat is uitgewerkt en ingevoerd. De Taxbus met de nieuwe, aangepaste tarieven bieden hiervoor veel kansen. In overleg met NS en Provincie worden de verdergaande mogelijkheden van meer treinen en bussen besproken, waarbij een snelbusverbinding van oost naar west en van zuid naar noord ook wordt onderzocht.
Samen met de regio blijven wij bij de overheid aandringen op een verdubbeling van de A67, zodat, met de realisatie van een zuidelijke omleiding in Helmond, het autoverkeer op de Traverse in de toekomst kan worden vermeden.
De trottoirs en fietspaden hebben de volle aandacht, waarbij er gewerkt wordt aan veilige (bewaakte) fietsenstallingen en snelle fietsverbindingen.
De auto is voor veel mensen nog zeer belangrijk en wordt ervaren als een gevoel van vrijheid. Daarom is het autoverkeer op dit moment niet weg te denken uit het huidige straatbeeld, maar we zijn voorstander om te werken aan een autoluw centrum. Hiervoor is het noodzakelijk om automobilisten, zoveel als mogelijk, gebruik te laten maken van de parkeergarages. Natuurlijk blijven er daarnaast in het centrum parkeerplaatsen voor mensen, die om fysieke reden aan de auto gebonden zijn en blijven er parkeerplaatsen voor kort parkeren ten behoeve van afhalen e.d.
Binnenkort wordt, mede op aandringen van D66 Helmond, een goede bewegwijzering naar de parkeergarages, met digitale informatie over nog beschikbare plaatsen in de diverse parkeergarages, ingevoerd.
Daarvoor achten wij het voor de bereikbaarheid van de parkeergarages noodzakelijk, dat er een goed, duidelijk wegennet naar en van de parkeergarages komt, zodat iedereen eenvoudig de parkeergarages kan vinden en ook op een veilige manier zijn weg kan vervolgen, zonder dat dit overlast geeft op andere plekken.
De mogelijke alternatieven worden hiervoor onderzocht en besproken, waarbij wij blijven aandringen om de aanpassingen in de juiste volgorde in te voeren. Dit betekent dus bijvoorbeeld: eerst een oplossing voor eventuele verkeersoverlast in de Julianalaan en pas daarna de Kanaaldijk-Z afsluiten voor het autoverkeer.