D66 vindt:
D66 Heiloo wil in samenwerking met de inwoners en belanghebbenden een verkeersplan voor de lange termijn ontwikkelen waar ook scenario’s in voorkomen om het doorgaande verkeer zoveel mogelijk om Heiloo heen te leiden in plaats van er doorheen. Ook door de verwachte toekomstige aanleg van de afslag van de A9 zullen op termijn onorthodoxe maatregelen nodig kunnen zijn.
De trein moet het belangrijkste vervoermiddel zijn voor de langere afstand. Daarom is het belangrijk dat Heiloo een intercitystation blijft en goede verbindingen houdt met de grote steden.
Elektrisch rijden is de toekomst, zowel op de fiets als met de auto, en is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Door elektrisch te rijden zorg je voor minder CO₂-uitstoot, minder vervuiling en schonere lucht. En onze gemeente leent zich uitstekend voor elektrisch vervoer. Door een eigen laadpaal voor de deur te stimuleren, zorgen we ervoor dat inwoners op 100% groene energie kunnen rijden. Een ander idee is het inrichten van collectieve accuwisselpunten.
In onze regio is de fiets vaak het geschiktste vervoermiddel. Er moet dan ook meer werk gemaakt worden van fietsenstallingen en fietsparkeerplekken eventueel ten koste van auto-parkeerplekken. Ook zijn aparte fietspaden voor de snelle fietsers nodig.
In samenspraak met de gemeente Castricum en Bergen wil D66 Heiloo werken aan goede OV oplossingen voor het kusttoerisme met oog voor de beperkte parkeerruimte bij het stations centrum in Heiloo.