Blijf op de hoogte

vrijdag 25 oktober 2019

Geef mensen grip op data na de dood

D66 wil dat er wetgeving komt voor digitale erfenissen. Op dit moment tasten nabestaanden in het digitale duister na het overlijden van hun dierbaren. Kamerlid Monica den Boer: ‘Je kunt het vergelijken met brieven of foto’s die in de kast liggen bij mensen thuis. Die worden door erfgenamen geërfd, want dat is via de wet geregeld. Dat geldt niet voor het materiaal dat je online hebt opgeslagen.’

Moderniseer de erfwet

De gemiddelde Nederlander is per dag 4 uur en 50 minuten online. Ondertussen geeft slechts één op de tien Nederlanders aan wat er met zijn of haar digitale erfenis moet gebeuren na het overlijden. Digitaal materiaal is niet tastbaar en daarmee voor de wet geen bezit dat een nabestaande kan erven. Daarom wil D66 dat de erfwet moderner wordt. Digitale bezittingen moeten onderdeel worden van de erfenis.

Digitale leven blijft rondzweven

Den Boer: ‘Als je overlijdt, moeten digitale bezittingen over kunnen gaan op de erfgenaam, net zoals bij materiële goederen. Anders kan jouw digitale leven voor eeuwig rondzweven. Ieder mensenleven draagt bij aan enorme hoeveelheden digitaal materiaal dat hoe dan ook ergens wordt opgeslagen. Op onze eigen computer, telefoon of tablet en ook op de gigantische servers van bijvoorbeeld Google en Facebook.’

Facebook-profiel verwijderen of niet?

Het gebrek aan wetgeving levert praktische problemen op voor de nabestaanden. Wie toegang wil tot foto’s op een computer heeft eerst een wachtwoord nodig. En voor wie een wachtwoord wél heeft: onder de algemene voorwaarden van Facebook mag een nabestaande niet inloggen op het profiel van de overledene. Het is onduidelijk of een nabestaande een online account kan erven. Mensen moeten zelf kunnen bepalen of zij digitaal willen voortbestaan of digitaal vergeten willen worden na de dood.

Identiteitsfraude ligt op de loer

Den Boer: ‘Als je niets regelt, leef je online gewoon door. Als je daar geen problemen mee hebt is daar niets mis mee, maar meer bewustwording is belangrijk. Het betekent namelijk dat online accounts en online tegoeden bij winkels en streamingdiensten actief blijven. Online foto’s blijven ook beschikbaar en dat maakt je een prooi voor identiteitsfraude.’

Lees hier het actieplan digitale erfenis

Rob Jetten