Leegstand in ReVa is niet uit te leggen, D66 komt met speciale aanpak

Marije Mostert - Beeld: Martijn Beekman

In heel Den Haag heerst een grote woningnood. Toch staan in Den Haag maar liefst 10% van de panden leeg. In de gewilde buurt Regentes-Valkenbos staan maar liefst 41 panden al meer dan 10 jaar leeg. D66-raadslid Marije Mostert komt met maatregelen om de leegstand terug te dringen.

‘Niet uit te leggen’

“Hier zouden tientallen mensen kunnen wonen! In de mooiste wijk van Den Haag” zegt Marije Mostert. “Het is bizar dat er hier 41 panden, waarvan 37 met een woonbestemming, al langer dan tien jaar leegstaan. Notabene tijdens een woningnood. Ik kan dit niet uitleggen”. Daarom heeft Mostert samen met de HSP, GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren en VVD een motie ingediend om de leegstand terug te dringen. De motie kreeg steun door bijna alle partijen en is aangenomen.

Aanpak goed voor starters en bewoners

Om het probleem het hoofd te bieden wil de D66’er een speciale leegstandsverordening invoeren in het gebied rond de Beeklaan en de Weimarstraat. Dat houdt in dat eigenaren, die een pand hebben dat meer dan een half jaar leeg staat, dit moeten melden bij de gemeente. Deze panden komen dan op een speciale leegstandslijst komen. De gemeente gaat in gesprek met de eigenaren, kan zelf gebruikers voor het pand voordragen en kan ook een boete tot 7500 euro opleggen aan de eigenaar van het lege pand.

Bij succes aanpak in de hele stad

Deze maatregelen moeten eerst van kracht worden rondom de Weimarstraat, omdat daar ook al andere speciale maatregelen tegen ondermijning zijn genomen. Mocht de aanpak succesvol blijken dan ziet D66 een uitrol naar de rest van de stad als een mooie volgende stap. “De leegstand is niet alleen slecht voor de leefbaarheid in de buurt, maar ook onverklaarbaar richting al die duizenden starters die geen huis kunnen vinden”, zegt Marije Mostert. “Met deze maatregelen helpen we de huidige bewoners die naast een dichtgetimmerd pand wonen, en helpen we die starters eindelijk aan een woning!”