Robert van Asten

Robert van Asten - Beeld: Martijn Beekman

Robert van Asten is onze lijsttrekker en fractievoorzitter. Daarnaast is hij namens D66 Den Haag ook wethouder Mobiliteit, Cultuur en Strategie.

• 43 jaar
  • Voorburg
  • Den Haag

Den Haag is de mooiste stad van Nederland. Maar het is een stad met uitdagingen. Want nog te veel Hagenaars staan op één-nul achterstand puur vanwege waar ze wonen. Nog te veel Haagse kinderen kunnen niet veilig over straat omdat de auto ruim baan krijgt. Nog te veel Hagenaars zijn hun toekomst in onze stad niet zeker door de woningnood en de klimaatcrisis. En nog teveel mensen in heel Nederland zien Den Haag niet als de Internationale stad van Vrede en Recht, maar als Napels aan de Noordzee.

De visie op de toekomst van Den Haag
D66 vecht voor de toekomst van onze stad. Voor een Den Haag waar we allemaal gelijke kansen krijgen, ongeacht wie je bent, waar je woont en waar je vandaan komt. Een Den Haag waar de straten weer van de mensen zijn, waar kinderen kunnen spelen en waar fietsers kunnen fietsen, waar we meer bomen en minder blik hebben. Een Den Haag waar iedereen een betaalbare woning en daarmee een toekomst heeft. Een stad waar we ondermijnende criminaliteit en corruptie een halt toeroepen.

Wij stellen heldere doelen
D66 heeft die visie voor de stad. We stellen maatregelen voor waar de toekomstige generaties Hagenaars van gaan profiteren. Door hun stem mee te laten wegen blijven we weg van de waan van de dag waarbij snelle succesjes belangrijker zijn dan moeilijke lange termijn beslissingen. Wij laten ons niet afleiden door de belangen van enkelen. Wij stellen heldere doelen op het gebied van klimaat, kansengelijkheid en een leefbare, veilige stad.

We bouwen aan een stad voor iedere Hagenaar. Dus ook een stad voor de Hagenaar van de toekomst.

Kun je jezelf even voorstellen?

Ik ben geboren in Voorburg, opgegroeid in Rijswijk en altijd met Den Haag verbonden geweest. Dat komt door mijn grootouders die in Bohemen en Laakkwartier woonden, door 25 jaar voetbal op de Haagse velden en de vele bezoekjes aan het strand, bioscopen en de binnenstad. Na mijn studie ben ik in Den Haag gaan samenwonen op een klein flatje in Loosduinen en na een paar jaar verhuisd naar wat groters. Wel in de buurt van het strand natuurlijk, want niets is zo fijn om over het strand te lopen, door de duinen te rennen of in de zee te zwemmen.

Wat is jouw drijfveer voor het politieke werk?

Hoe Den Haag zich ontwikkelt en wat voor impact dat heeft op de Hagenaars gaat me nauw aan het hart. Als raadslid en nu als wethouder heb ik de afgelopen jaren gemerkt hoeveel stadgenoten zich het lot van hun stad aantrekken en zelf met waardevolle initiatieven komen om de stad te verbeteren. Ik wil me volledig inzetten om die initiatieven, en vele andere plannen, uit te werken voor een toekomstbestendige stad.

Wat heb jij als wethouder voor de stad gedaan?

We hebben een volledig nieuwe visie op verkeer en vervoer in de stad neergezet. Ruim baan voor de fiets, voor de voetganger en het OV. Onze ambitie is om nooit meer verkeersdoden te hebben in onze stad. Als Oslo en Helsinki het kunnen, dan kan Den Haag dat ook. We hebben daarom talloze straten opnieuw ingericht zodat het veiliger is voor iedereen. We lossen parkeerproblemen op door niet méér parkeervergunningen af te geven dan er parkeerplekken zijn, en we leggen nieuwe OV-verbindingen aan zodat iedereen in Den Haag verbonden is met elkaar.

De culturele sector is hard geraakt door de coronapandemie, maar we hebben alles op alles gezet om ze te helpen. En Amare, de huiskamer van onze stad, is eindelijk af! Ga er heen, want het is een fantastische aanwinst van wereldniveau voor onze stad.

Waar komen inwoners
jou tegen?

Ik fiets graag overal in de stad naar toe om te horen van bewoners wat er in hun wijk beter kan. Plannen worden immers vaak alleen maar beter als direct betrokkenen hierover mee kunnen denken.  Als stadsdeelwethouder Segbroek zal je me daar dan ook zeker vaak treffen. Dat kan op de fiets of met bewoners aan de wandel door hun buurt.