Bouwen

D66 is blij om te zien hoe integraal de opgaven op het gebied van bouwen worden aanpakt, en benadrukt het belang van inzetten op stedelijke regie in plaats van werken op projectniveau om zo meer door te kunnen pakken met de woningbouw.

Hieronder leest u de bijdrage van onze fractievoorzitter Marco aan het themadebat hierover.

Wat doet de gemeente veel

Afgelopen donderdag was ik bij de informatieavond Nieuwe Veemarkt. Een drukbezochte, interactieve bijeenkomst waarbij de gemeente zich echt van zijn beste kant heeft laten zien. Want wat doet de gemeente veel, en wat zijn we in staat om op verschillende borden tegelijk te schaken. Ook lukt het steeds beter om de sociale- en fysieke opgaven aan elkaar te verbinden waardoor integrale gebiedsopgaven ontstaan en we toewerken naar zorgzame gemeenschappen. Er wordt hard gewerkt en veel gedaan en dit zorgt voor betrokken inwoners, zowel oud als nieuw, en een constructieve sfeer. Complimenten daarvoor aan de wethouder en de gemeentelijke organisatie.

En dat er veel gedaan wordt, dat lezen we ook terug in de stukken die vanavond voorliggen. Ik sta in mijn bijdrage stil bij de actieplannen en de bogenhal.

Actieplannen

Ten aanzien van de Zwolse Actieplannen ‘Blijven Bouwen’ en ‘Beter Benutten Bestaande Woningvoorraad’ lezen we veel van wat we eigenlijk ook al lang weten. Namelijk dat we, ondanks de enorme opgaven en buitengewoon uitdagende marktomstandigheden hard werken aan inzicht en grip en daarmee de woningbouwproductie op gang proberen te houden én te versnellen. Doorstroming wordt daarbij gezien als een van de sleutels om de woningmarkt weer in beweging te krijgen. 

Stedelijke regie moet hierbij helpen en dat beamen wij. Als we meer op stedelijke regie en minder op projectniveau hoeven vast te houden aan uitgangspunten, dan geeft dat ons de gelegenheid meer maatwerk toe te passen en de juiste woningen te bouwen, zonder de balans uit het oog te verliezen.
 
Tegelijktijdig zijn er wel heel erg veel ontwikkelingen gaande en hebben wij het beeld dat goed overzicht hierop ontbreekt. Hierover hebben wij dan ook een vraag aan de portefeuillehouders. Hebben we echt goed zicht op alle projecten: welk project start wanneer, waar bouwen we wat voor wie en welke stappen zijn nodig, om tijdig te starten en af te ronden zodat de vraag naar middelen beter in de pas lopen? 
 
In lijn met deze vraag, maar hoger over: zijn wij met onze actieplannen, onderzoeken en rapporten ons huidige woonbeleid niet teveel aan het bijsturen? Kunnen we niet beter ons woonbeleid eerder actualiseren? Het huidige beleid stamt namelijk uit 2017 en loopt tot 2027 maar is gebaseerd op data uit 2016. Ontstaat met een nieuwe woonvisie niet veel meer sturing en inzicht in een woningmarkt die vergeleken met 2017 onvergelijkbaar is verandert en hele andere opgaven kent? Bijkomend voordeel is dat we stevig aandacht kunnen geven aan wonen en zorg en daardoor ook veel gerichter kunnen sturen op passende huisvesting voor onze ouderen en kwetsbare inwoners en aandachtsgroepen? Zeker omdat de wethouder heeft aangegeven geen lokale woonzorgvisie te gaan maken. Graag horen we hoe de wethouder tegen dit idee aankijkt.

Bogenhal

Tot slot lezen lezen we dat wordt afgezien van de tijdelijke verhuur van de bogenhal voor culturele makers. Dat vinden wij een gemiste kans. Er is een chronisch tekort aan dit soort plekken en de bogenhal is dé plek om de komende jaren zogenoemde ‘rafelrandjes’ te vullen met nieuw en ontbrekend aanbod. De bezwaren die op dit besluit gestoeld zijn: een investering van € 20.000 in brandveiligheid en mogelijk overlast van het realiseren van een nieuwe kopgevel lijken ons niet steekhoudend. Immers, een brede lijst van geïnteresseerden weten waar ze op ingetekend hebben, maar zijn ook niet gevraagd of ze dit erg vinden. De opbrengsten uit tijdelijke verhuur kunnen worden gebruikt deze kosten te dekken. Wij vragen het college dan ook deze afweging te overzien en overwegen anders een motie op dit onderdeel.