Bijdrage debat sociaal wijkteam

Afgelopen maandag, 15 januari, vond er een raadsdebat plaats de nieuwe aangescherpte opdrachtsbeschrijving voor het sociaal wijkteam, een organisatieonderdeel dat inwoners van Zwolle helpt met verschillende ondersteuningsvragen. Ons raadslid Lizet vindt het belangrijk dat de sociaal werkers zorgen voor vertrouwen in de overheid, en sprak hierover bij het debat.

Hieronder leest u haar bijdrage.

De standaard

Voorzitter, vanavond wil ik starten met een compliment aan de totstandkoming van de nieuwe opdrachtbeschrijving. En dan vooral voor het ‘verhaal van de inwoners’. We horen terug dat het leuk en waardevol was om te doen. Wat D66 betreft zou dit sowieso de standaard moeten zijn.

Vertrouwen

Maar voorzitter over tot de inhoud, want het vertrouwen in de overheid staat landelijk onder druk, maar het vertrouwen van de Zwollenaren in de gemeente is groot. En dat is een groot goed, want vertrouwen is van groot belang voor onze democratie. Dat dwingt de gemeente ook om betrouwbaar te zijn door te luisteren, afspraken na te komen en dichtbij te zijn.

Drie punten

En dat betekent voor onze fractie de kern van het sociaal werk. En om de lat voor de sociaal werkers dan maar gelijk nog hoger te leggen willen we vanavond graag vierde doel toevoegen: ‘Maak elke dag het vertrouwen van de inwoners in de overheid waar.’ Er zijn namelijk meer dan 10.000 mensen in afhankelijk van de hulp van sociaal werkers.  En omdat vertrouwen waar te maken wil ik het college vanavond drie punten meegeven:

• Als we betrouwbaar willen zijn dan moeten we luisteren:
    Voorzitter, uit het Inspectierapport van de wijkteams blijkt dat ouders en jongeren niet standaard meebeslissen over hun plan. Luisteren we wel genoeg naar hen? Onze fractie wil graag dat dit nadrukkelijk wordt meegenomen in de uitvoering van het sociaal werk. In een eerder debat heb ik dit aangekaart, dus ik ben benieuwd naar hoe de wethouder hier naar kijkt?
  • Als we betrouwbaar willen zijn dan moeten we afspraken nakomen:
    En voorzitter, dat het wijkteam afspraken nakomt daar ga ik blind vanuit. Maar waar we ons zorgen over maken is het recente Rekenkameronderzoek over o.a. de regierol van de sociaal werkers. Sociaal werkers zijn soms hulpverlener, soms beschikker en soms ‘melder’. En dat geeft onduidelijkheid over de afspraken die er met ouders wordt gemaakt. Onze fractie zou graag zien dat de aanbevelingen vanuit dit onderzoek worden meegenomen in de opdrachtbeschrijving van het wijkteam. Ik ben benieuwd of de wethouder het daarmee eens is? Ook ben ik benieuwd naar de vorderingen rondom de verordening jeugdhulp?
  • En voorzitter, als laatste punt: als we betrouwbaar willen zijn moeten we dichtbij zijn:
    Gelukkig zien we dat het sociaal wijkteam dichtbij in de wijk is. Sociaal werkers zijn in buurthuizen, scholen en andere locaties. Zo kun je binnen en buiten de gemeente goed met elkaar verbinden. Een belangrijke voorwaarde voor vertrouwen in de overheid.

Succes!

Voorzitter, tot slot de lat ligt hoog voor de sociaal werkers. We hopen dat de opdracht een kader geeft waarin jullie het o zo belangrijke én mooie vak kunnen uitoefenen.  Dus tik die lat aan én veel succes!