Allereerst een compliment. Wij leven in een ingewikkelde wereld waarin een fout zo gemaakt is. De gemeente overkwam dat met de minimavergoedingen. De procedures zijn aangepast. Het overgrote deel van het teveel betaalde bedrag is inmiddels teruggestort via een aanpak van maatwerk. € 10.000 resteert nog. Dat is knap werk. Goed om daar actie op te blijven zetten, maar sluit het dossier op een gegeven moment ook af.
Naast deze brief staan er nog 6 raadsbrieven op de agenda, allen om kennis van te nemen. Toch hebben 4 onderwerpen raakvlakken met elkaar, maar wordt dat niet als zodanig gepresenteerd. Juist dat was voor een themadebat, en dan wellicht eerder, van meerwaarde geweest. Het kan dus.
Ik heb het dan over Regio Zwolle Ruimtelijk Economische Bouwsteen 2040, de havenupdate Port of Zwolle, Bedrijventerreinbeleid Voorst en Voorsterpoort en tenslotte de uitbreiding van Hessenpoort. Daarom een vraag aan de portefeuillehouder: was het niet beter geweest om dat net wat anders en eerder te doen?
Themadebat economie
Bij het themadebat over economie werden verschillende raadsbrieven over Regio Zwolle, Port of Zwolle en de verschillende bedrijfsterreinen in Zwolle besproken. Ons burgerlid Frank heeft aangegeven dat D66 blij is met de consequente aandacht voor de circulaire economie en de focus op innovatie met Zwolle als kernstad, ook in deze stukken. Daarnaast heeft hij nog een paar vragen en opmerkingen van onze kant uitgesproken.
Hieronder leest u zijn bijdrage.
REB 2040
Dan de REB 2040: Uitstekend om die als basis te gebruiken voor het verdere denken en het voeren van gesprekken over de noodzakelijk economische doorontwikkeling in deze regio. Van onze kant één opmerking en een aantal vragen.
Al sinds jaar en dag wordt er in de regio goed samengewerkt. 22 gemeenten en 4 provincies. Dat is geen vanzelfsprekendheid en verdient volop waardering. Het koesteren van haar regio door onze gemeente is een groot goed, daarin zijn we een lichtend voorbeeld in het land.
Dan onze vragen over de REB 2040:
Allereerst: Het college geeft aan dat de REB2040 het vertrekpunt vormt voor een verdere dialoog. Toch merken wij dat dit stuk ook een onderlegger is geweest bij de stukken over Voorst, bij de stukken over de Port of Zwolle en over de Hessenpoort. De stukken zijn van voor de zomer. Daarmee lijkt de REB 2040 nu al een stuk kader te zijn. We zien de samenhang en de inhoud staat ons ook aan, maar deze loop der dingen bevreemdt ons wat. Is de portefeuillehouder dat met ons eens?
Het REB2040 is van ruim voor de zomer. De raadsbrief zorgt niet echt voor een actualisatie. In hoeverre gaat het huidige kabinet ons dwarszitten bij het verder uitbouwen van dat REB 2040? Heeft de wethouder daar een inschatting van gemaakt?
Circulaire economie
De concentratie van de grootschalige circulaire economie is ook voorzien in en om de havens van deze regio. Op zich prima. Maar hoe verhoudt zich dat nu met het rapport van Arcadis c.a. Wat betekent dat nu voor de ambities van Port of Zwolle? Moeten die naar een iets realistischer niveau gebracht worden? En wat betekent dat voor die grootschalige circulaire economie?
We zijn blij met de consequente aandacht voor de circulaire economie en de focus op innovatie met Zwolle als kernstad. Dat spreekt ons aan. U heeft het over Perron 038, maar waar is dat nog meer kansrijk in de stad?
Voorst
Tenslotte Voorst: we delen de insteek om vrijkomende kadegebonden kavels opnieuw te benutten voor watergebonden activiteiten, wat ons betreft vooral ten behoeve van circulaire bedrijvigheid. In die zin wij blij dat er met de intentie van onze vragen van begin 2023 rekening is gehouden.
Het is goed om te kijken naar een zo optimaal mogelijke benutting van de verschillende zones. In zone C staat ook de IJsseltoren. Die wordt maar ten dele benut. Hoe kan die een rol spelen op weg naar optimalisatie? Is de wethouder bereid daar actiever naar te kijken?