Mobiliteitshubs

Met de adaptieve ontwikkelstrategie mobiliteitshubs zet de gemeente volgens D66 goed in op een leefbare toekomst met een primaire keuze voor gemeenschappelijkheid in de openbare ruimte.

Gemeenschappelijkheid in de openbare ruimte

Één van de belangrijkste items van de afgelopen jaren is het realiseren van voldoende woonruimte. En daarbij horend; een prettige leefomgeving. Vaak bleek dat parkeernormen de woningbouw in de weg zitten. Daarbij zetten de vele auto’s ook nog eens de leefbaarheid ná de realisatie onder druk. Want waar moet je spelen, ontmoeten, verblijven of het broodnodige groen realiseren als er zoveel auto’s staan? Deze ontwikkelstrategie zet wat ons betreft goed in op de primaire keuze voor gemeenschappelijkheid in de openbare ruimte boven privé in te nemen ruimte. Complimenten daarvoor vanuit mijn fractie.

Regierol gemeente

Die complimenten gelden ook voor het gegeven dat in het voorstel wordt ingezet op een sterke regierol vanuit de gemeente. Die is namelijk niet zonder risico en er wordt deels onbekend terrein mee betreden. Maar wanneer we een toekomstbestendige stad willen realiseren, moeten we juist op dit moment van sterke ontwikkeling zorgen dat we zelf sturen op de gewenste richtingen. Want door níet te kiezen of te sturen, nemen we waarschijnlijk een groter risico.

Investeringen doen kan niet zonder risico’s

Dat neemt niet weg voorzitter, dat met dit voorstel alles is afgekaart. Weliswaar laat de financiële analyse op de parkeerexploitatie zien dat de nieuwe opzet met betaald parkeren en mobiliteitshubs op de lange termijn positief uitvalt. Maar, er zitten ook nog onduidelijkheden, juist omdat we iets doen dat nieuw is. Zo zijn de precieze stichtingskosten nog lastig te bepalen en moet er nog een goede juridische vorm komen voor de financiële regelingen die nodig zijn tussen gemeente en andere partijen. Dat vinden wij – zeker op dit moment – niet erg. We zien de strategie van mobiliteitshubs als een investering in een toekomstbestendige en leefbare stad. En investeringen doen kan niet zonder risico’s.
 
Dat het college verschillende risico’s uitdrukkelijk benoemd zien wij als teken van het in controle zijn op het proces. Het hangt van nadere uitwerkingen af in hoeverre dit nog aanpassing behoeft. Maar niet voor niets heet het een adaptieve strategie. Er komen nog stukken aan die er mee samenhangen (o.a. parkeren, bereikbaarheid), dus het beeld is nog niet compleet. Maar dit is wel een heel belangrijke fundering.

Onderbouwd, doordacht en adaptief

Concluderend, wij zien in die fundering een stevige basis, die met vertrouwen in eigen kunnen de blik nadrukkelijk op een leefbare toekomst gericht houdt. Onderbouwd, doordacht en adaptief.