Mobiliteitshub Weezenlanden

D66 was en is positief over de realisatie van deze mobiliteitshub. Door parkeren te clusteren krijgt de publieke ruimte en het leefgebied van mensen een verbeterde kwaliteit. Ook houdt de mobiliteitshub de bereikbaarheid van gebieden in stand, en kan deze zelfs voorzieningen toevoegen. Door de mobiliteitshub Weezenlanden onder het wegdek aan te leggen, heeft het zelfs een positieve invloed op het woningbouwproject rond de Schuurmanstraat. Er is extra krediet nodig voor dit veranderde plan, maar ons raadslid Mark ziet dat voor een goede en bestendige oplossing wordt gekozen.

Hieronder leest u zijn bijdrage.

In het vorige debat over dit onderwerp waren we al positief over de realisatie van deze mobiliteitshub. Enerzijds omdat dit een belangrijke stap is in het uitvoeren van beleid waarbij de publieke ruimte en het leefgebied van mensen een verbeterde kwaliteit krijgt door parkeren te clusteren. Anderzijds omdat het de bereikbaarheid van gebieden in stand houdt en zelfs voorzieningen kan toevoegen. De destijds gekozen oplossing had nog wel een minder gunstig bij-effect op de realisatie van de woningbouw rond de Schuurmanstraat. 
 
Dat brengt ons bij het voorstel waar we vanavond over debatteren, waarin de locatie van de parkeervoorziening is aangepast. Door deze nu onder het wegdek van de Luttenbergstraat en de parkeerplaats van het Provinciehuis aan te leggen, is de invloed op het woningbouwproject rond de Schuurmanstraat juist positief! Er kunnen (86) extra woningen worden gerealiseerd en de invloed van de bouw op het realisatieproces van de woningen is kleiner. Dat hiermee de functie parkeren zich niet in hetzelfde gebouw bevindt als bijvoorbeeld de deelfietsen en andere voorzieningen, vinden wij niet erg. De afstand is zodanig klein dat het begrip mobihub inclusief de rol die het vervuld overeind blijft. Dat is waar het ons om gaat.

Kosten

De realisatie van het parkeren op een andere locatie dan eerst gedacht, brengt wel kosten met zich mee. Zowel voor de bouw als voor de tijdelijke periode van afsluiting, omleiding en alternatief parkeren. Met het extra krediet dat nu wordt gevraagd, zien wij dat er voor een goede en bestendige oplossing wordt gekozen. Het maakt ook duidelijk hoe kostbaar parkeren eigenlijk is. Daarom is het extra belangrijk dat de gekozen oplossing ook toegevoegde waarde heeft. Die zien wij in de uiteindelijke afname van het parkeren op maaiveld in de omgeving, waardoor een kwalitatief betere leefomgeving ontstaat en er meer ruimte is voor groen en ontmoeten.
 
Rond de vorige besluitvorming is er een risicopost van 5,5 miljoen opgenomen voor schadevergoedingen aan de ontwikkelaars van de woningbouw. Met de ramingen voor de huidige aanpassingen wordt binnen dat bedrag gebleven. Dit risico is wat ons betreft daarmee onder controle. Voor zover dat mogelijk is in de huidige markt en grondstoffenfluctuaties. Ook de consequenties van het bouwverkeer en tijdelijk parkeren zijn benoemd, inclusief richtinggevende maatregelen. Voor de overige risico’s – we bouwen immers ondergronds – wordt nog een impactanalyse gedaan. Wij hebben het vertrouwen dat wordt gedaan wat nodig is en dat het ‘in control’ is.  
 
Tot slot nog kort over de financiën voorzitter. De oplevering is gepland in 2030, dat is nog ongeveer 5 jaar vanaf nu. Navraag leert dat we het gesprek over de stadsbrede tarieven op parkeren begin volgend jaar voeren bij de nota parkeertarieven. Dat geeft voldoende tijd – ook voor inwoners – om voor te bereiden op de nieuwe situatie.