Bijdrage debat Masterplan toekomstbestendige bedrijventerreinen

Op maandag 26 februari vond een debat plaats over het masterplan dat er nu ligt voor de toekomstbestendingheid van de bedrijventerreinen van Zwolle, waar veel van de huidige transities plaatsvinden, waaronder ook de op dezelfde dag besproken circulaire transitie. Ons raadslid Mark sprak hier dan ook onder andere over.

Hieronder leest u zijn bijdrage.

Circulariteit

Voorzitter, het is goed dat we dit masterplan bespreken nadat we eerder vanavond het hebben gehad over de visie circulair. Het gaat immers over de toekomstbestendigheid van bedrijventerreinen en die is onlosmakelijk verbonden met hoe de economie zich ontwikkelt. Dat de Zwolse vestigingslocaties in staat zijn om transities mede vorm te geven zien we – net als het college – als een cruciaal en noodzakelijk uitgangspunt. Circulariteit is daar één van.

Uitdagingen en balans

Het is daarom goed te lezen dat er in samenspraak met ondernemersverenigingen tot agenda’s wordt gekomen, want de transitie gaat over veel meer dan alleen economie. Dat blijkt ook wel uit de drie thema’s waar het college aan wil werken: duurzaam & gezond, fysiek-ruimtelijk en sociaal-economisch. Het zijn begrippen waar een veelheid aan kleinere onderwerpen onder valt, wat duidelijk maakt dat de invloed van bedrijven en hun vestigingslocaties op de uitdagingen waar we als Zwolle voor staan groot is.

Dat vraagt ook om ondernemersverenigingen die daadwerkelijk georganiseerd zijn met inbegrip van de transitiethema’s. Dat is zeker niet overal het geval, maar is wel nodig om een gezamenlijke visie te formuleren, kennis te delen en een strategie te ontwikkelen. Daarmee raak ik aan wat wij als het belangrijkste risico zien dat wordt benoemd; het in collectiviteit werken aan lange termijn doelstellingen kan leiden verminderde aandacht voor de korte termijn problemen. In de kern gaat het dus over het vinden van een balans tussen het doen slagen van de transities enerzijds en de bedrijfsmodellen gericht op de korte termijn anderzijds.

Kijken naar de regio

Voorzitter, er wordt ingezet op het meer circulair maken van bedrijfsmodellen, een belangrijk element om productieketens te verduurzamen. Om ondernemers hierin bij te staan, worden CIRCO tracks ingezet. Nu ken ik deze trajecten als inhoudelijk goed, dus dat is op zich prima. Maar wat wij ons toch afvragen is waarom er in dit kader niet ook naar wat er regionaal voorhanden is wordt gekeken; zo wordt er in de regio Zwolle al jaren de circulair ondernemen challenge door de Rabobank wordt aangeboden. Wij zijn benieuwd naar de overwegingen achter deze specifieke keuze.

Kijken naar de mens

Een ander onderwerp dat we belangrijk vinden als het gaat over toekomstbestendige bedrijventerreinen, is dat van de mens. Het risico bij het denken over bedrijventerreinen is dat het veelal gaat over de technische zaken als ketensamenwerking en materiaalstromen. Juist in een circulaire economie zullen we andere vaardigheden nodig hebben dan in de lineaire economie. We lezen al in het masterplan dat er vanuit Hessenpoort de intentie bestaat om tot een convenant te komen dat zich onder meer richt op een inclusieve arbeidsmarkt.

Organisatiekracht

Om tot afspraken te komen op dit gebied, is een behoorlijke mate van organisatie nodig. De nota zegt dat ook. Wij zien het daarom als een goed onderdeel dat er middelen beschikbaar zijn om de organisatiekracht van bedrijventerreinen te vergroten. Uiteindelijk denken we dat de investering in collectiviteit nu, straks zal leiden tot versnelling in de belangrijke onderwerpen die horen bij de verschillende transities.

Volgende stap

Dat brengt me terug bij het begin van mijn betoog, waar ik de agenda’s noemde die er zijn of die gemaakt worden. Op dit moment denken wij te zien dat er vooral in beeld is gebracht waar de uitdagingen en ambities liggen. De volgende stap – die van het formuleren van concrete collectieve doelen – moet grotendeels nog worden genomen. Dit masterplan maakt dat in ieder geval goed mogelijk, daar zijn wij alvast blij mee.