Bijdrage debat dienstverlening en inwonersbetrokkenheid: Staat de maat of de mens centraal?

Het rapport naar aanleiding van het onderzoek “Vertrouwen in de gemeente Zwolle” werd maandag 5 februari besproken in de gemeenteraad. Ons raadslid Lizet vroeg zich af wat centraal stond bij de menselijke maat die hierbij vaak werd genoemd: de mens of de maat? Hiernaast sprak ze ook over de update over het Zwolse Burgerberaad, dat dankzij een initiatiefvoorstel mede-ingediend door ons tot stand is gekomen.

Hieronder leest u haar bijdrage.

Groeipijn

‘Zwolle heeft de voordelen van een stad, maar het gevoel van een dorp,’ een quote – naar mijn hart – uit het onderzoek naar het vertrouwen in de gemeente. En tegelijkertijd heeft Zwolle ook een beetje last van groeipijn, want er lijkt meer sprake te zijn van grootstedelijke problematiek: mensen zonder huis, hangjongeren en verwarde mensen op straat. Ook onze fractie signaleert het in de bibliotheek, de Herberg en bij inloopspreekuren van sociaal raadslieden.

En voorzitter, daar maken we ons zorgen over. Een beetje groeipijn is niet erg, maar laten we met elkaar voorkomen dat we last krijgen van chronische kramp. In meerdere debatten heb ik al aangegeven dat als mensen het even niet redden, dan moet de overheid er zijn om een steuntje in de rug te bieden. We moeten elke dag voor zorgen dat we het vertrouwen waar maken.

De mens of de maat?

En uit het onderzoek blijkt maar weer eens hoe belangrijk de rol van ambtenaren, wijkregisseurs en sociaal werkers is. Zij moeten dichtbij zijn, afspraken nakomen en luisteren. Maar voorzitter, de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we de intentie van de interne gemeentelijke organisatie horen, maar dat onze fractie zich afvraagt of de transitie naar de zo vaak genoemde ‘menselijke maat’ hier het beste antwoord op is?  Graag wil ik aan de burgemeester vragen of hierbij de mens of de maat centraal staat?

En voorzitter, onze fractie weet ook dat de transitie naar de menselijke maat niet per se dé oplossing is voor het waarmaken van het vertrouwen. Of het voorkomen van chronische kramp.
D66 wil daarom nogmaals benadrukken dat met name de mensen die uitvoering geven aan het beleid aan zet zijn. Zij moeten dichtbij zijn, afspraken nakomen én luisteren.

Burgerberaad

Dat brengt me tot het laatste punt voorzitter: het Zwolse Burgerberaad. D66 ziet nog steeds het Zwolse Burgerberaad als een belangrijk middel om mensen met elkaar in gesprek te brengen die elkaar anders niet zouden spreken. We hopen van ganser harte dat mensen uit het voorgaande onderzoek ook deelnemer zijn in het Zwolse Burgerberaad.

Onze fractie kijkt enorm uit naar het rondetafelgesprek (juli 2024) over de adviezen en waarop we daarmee aan de slag gaan. Natuurlijk met het doel om Zwolle op een eerlijke manier klimaatneutraal te krijgen voor 2040. We wensen de betrokken ontzettend veel plezier (absoluut geen kramp) voor de laatste drie sessies van het eerste Zwolse Burgerberaad.