Bijdragen aan een aantrekkelijke stad: bijdrage debat Brede afweging Cultuur

Het college heeft een voorstel gedaan om met extra geld het culturele ecosysteem van Zwolle overeind te houden, aangezien dit ecosysteem onder druk staat door kostenstijgingen. D66 steunt dit voorstel, omdat cultuur bijdraagt aan een veerkrachtige samenleving. Ons raadslid Mark heeft hierover gesproken bij het debat.

Hieronder leest u zijn bijdrage.

De waarde van verbeeldingskracht

Voorzitter, ik begin met een quote van de Ierse dichter William Butler Yeats: ‘In dreams begin responsibilities’ (In dromen beginnen verantwoordelijkheden), wat leest als een statement voor het belang van verbeeldingskracht. Zwolle is een stad én Regio met veel ambities, met dromen dus. Hoe de toekomst van Zwolle er uit kan zien, wat maakt dat je daar naar kunt verlangen, oftewel hoe verantwoordelijkheid voor die dromen vorm krijgt, wordt sterk bepaald door verbeeldingskracht, die maakt dromen tastbaar. Voor D66 is het om die reden van collectief belang dat onze samenleving verbeeldingskracht als vaste waarde hoog in het vaandel heeft. Verantwoordelijkheid voor dat belang betekent dat publieke investeringen in cultuur nodig zijn; zowel voor instituten als voor talentontwikkeling, voor faciliteiten als voor makers, voor mainstream én voor niches. Kortom, voor een ecosysteem dat bijdraagt aan een aantrekkelijke stad met inwoners die daar kracht aan ontlenen.

Onder druk

Dat ecosysteem staat onder druk. Net nu we een nieuwe BIS-structuur ingaan met een culturele basis die aansluit bij de omvang en ontwikkeling van Zwolle, zorgen forse kostenstijgingen dat die start ons opnieuw voor de zojuist genoemde verantwoordelijkheid stelt: kiezen voor cultuur, voor verbeeldingskracht. Door nu niets te doen, zou ons beleid flinke klappen krijgen met gevolgen voor meerdere organisaties en het culturele ecosysteem als geheel. Het voorstel dat het college doet bij de PPN om de cultuurbegroting op te hogen met ongeveer € 600.000 structureel en € 400.000 incidenteel maakt dat er niet volledig opnieuw opbouw hoeft plaats te vinden aan de culturele basis in Zwolle.

Een beter beeld

Dat neemt niet weg voorzitter, dat er geen pijn geleden wordt. De tekorten zijn groter dan de extra’s, dus er vallen zaken uit, ook bij honorering. Welke dat precies zijn kunnen we niet uit de stukken lezen. Het is bekend dat veel organisaties een dubbele begroting hebben ingediend; een reguliere en eentje met scherpe keuzes met als resultaat geen tekorten. Wij hebben vrijwel alle grotere organisaties gesproken, dus we hebben een beeld bij wat er weg zou vallen als er geen extra geld beschikbaar kwam. Nu er toch middelen beschikbaar zijn, kunnen we niet inschatten wat wel en niet blijft. Dat horen we graag van de wethouder.

De Fundatie en ANNO

Dan over naar de BIS-subsidies voorzitter, de adviezen van de commissie zijn helder verwoord en onderbouwd. Als afwijking van het formele advies wil het college twee keer de hardheidsclausule toe passen, namelijk bij De Fundatie en ANNO. Het voorstel om beiden wel subsidie te verlenen met als voorwaarde dat er verbeterplannen worden opgesteld beoordelen wij als verstandig. Het zou kapitaalvernietiging zijn wanneer deze organisaties niet ondersteund worden, met gevolgen voor het gehele culturele ecosysteem in Zwolle en in bredere zin de aantrekkelijkheid van de stad. Omdat we het belangrijk vinden dat de verbeteringen goed verlopen horen we graag hoe het college het traject met Fundatie en ANNO voor zich ziet.

Welke afweging?

Het college wil op eigen initiatief bekijken of een aantal initiatieven – zoals Kunstwegen en IJsselbiënnale – de komende periode toch kan worden ondersteund. De commissie adviseerde juist om het Britten – die op één punt buiten de boot valt – toch hun aanvraag toe te kennen. Wij zijn benieuwd naar de afweging tussen deze beide en waarom het college de aanbeveling van de commissie niet overneemt.

Community art

Dan het laatste punt voorzitter; community art. Bij uitstek een vorm waarin verbeeldingskracht rechtstreeks impact heeft op verbinding, begrip en eigenwaarde van mensen. Culturele makers en welzijnswerkers hebben de afgelopen jaren inniger samengewerkt en geven in toenemende mate aan daar meerwaarde in te zien. Dat is óók door het college erkend. Toch lijkt dit onderdeel nu relatief makkelijk buiten beeld te raken. Kan de wethouder ingaan op waarom dit geen aandacht krijgt in de begroting?

Afrondend voorzitter, wij zijn blij dat met de voorgestelde begroting de gewenste basis nog binnen handbereik blijft. We hebben ook enkele verduidelijkende vragen gesteld, waar we nog graag reactie op horen.