Parkeerbeleid

De publieke ruimte als gemeenschappelijk gebied, niet als parkeerterrein

D66 is een groot pleitbezorger van een openbare ruimte met veel groen, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en kinderen kunnen spelen. Zwolle is de laatste decennia flink gegroeid en dat ging gepaard met toenemende druk op de publieke ruimte. Een groot aandeel daarbij ligt in het parkeren. Daarom heeft de gemeenteraad in 2023 unaniem besloten tot het reguleren van het parkeerbeleid en daarmee gekozen voor gemeenschappelijkheid in de publieke ruimte boven privégebruik.

Parkeren reguleren; stap voor stap invoeren en maatwerk leveren

In het nieuwe parkeerbeleid wordt betaald parkeren het uitgangspunt. Maar dat gebeurt wel in stappen. Eerst op de plekken waar de situatie het meest dringend is, zoals in en rond de binnenstad of in wijken met smalle straten. Het parkeren in voorzieningen wordt goedkoper dan op straat en in de krappe wijken wordt parkeren met vergunning ingevoerd. Zo wordt bijvoorbeeld autodelen financieel aantrekkelijker. Deze eerste fases worden uitgevoerd tussen 2026-2030. Randwijken als Berkum, Aa-landen en Stadshagen zijn tijdens deze periode nog niet in beeld.

Veiligheid neemt toe

In met name de oudere wijken is de rijruimte erg krap door geparkeerde auto’s. Dat levert niet alleen onveilige situaties op voor bijvoorbeeld bewoners of spelende kinderen vanwege slecht zicht. Ook hulpdiensten lopen regelmatig aan tegen het gegeven dat ze maar moeizaam (of zelfs helemaal niet) langs bepaalde plekken kunnen rijden. Door vergunningen te beperken (met name voor tweede (of derde) auto’s, zal het aantal afnemen. Parkeren op afstand in een voorziening schept ruimte op straat.