Dynamische mobiliteitsagenda

De dynamische mobiliteitsagenda is een sturingsinstrument waarmee de gemeenteraad de harde plannen en financiën op het gebied van mobiliteit voor het komende jaar kunnen zien en ook te weten krijgen wat er het jaar daarna te verwachten valt. D66 is blij met dit bruikbare sturingsinstrument en met het feit dat erbij veel aandacht is voor informatieoverdracht en het betrekken van mensen en organisaties binnen de mobiliteitstransitie.

Hieronder leest u de bijdrage van ons raadslid Mark aan het debat hierover.

Een sturingsinstrument

Over de dynamische mobiliteitsagenda kunnen we complimenten geven aan het college en de ambtelijke opstellers; het is een heel duidelijk stuk. Er valt goed te herleiden wat er gaat gebeuren, waarom dat zo is en op welke termijn het realistisch lijkt. Complimenten van mijn fractie over deze informatieve en heldere nota. 
 
Want met een goede gestructureerde onderlegger is er ook daadwerkelijk sprake van een sturingsinstrument. Wij kunnen als raad de harde plannen en financiën voor het komende jaar zien én we weten ook al vast wat er in het jaar daarna valt te verwachten. Dat het college aangeeft met dit stuk niet afzonderlijk een mobiliteitsprogramma op te leveren snappen we. De uitgangspunten uit de verschillende nota’s rond mobiliteit zijn verwerkt in deze agenda. En het dynamische karakter van dit stuk maakt het daarmee tot een prima integrale onderlegger. We kunnen ons wel voorstellen dat we het niet elk jaar afzonderlijk bespreken, maar dat dit meegenomen kan worden in de begroting. Vanwege de uitgebreide versie ten opzichte van vorig jaar zien we nog wel de meerwaarde van het debat vandaag.

Aandacht voor het betrekken van mensen en organisaties

Dat zit hem in het gegeven dat we het dan nog kunnen hebben over de beschreven aanpak. De mobiliteitstransitie is een overgang die op veel aspecten en mensen invloed heeft. Dan is het goed dat er nadrukkelijk aandacht is voor informatieoverdracht en het betrekken van mensen en organisaties. Dat gebeurt gelukkig ook. Zo wordt op het gebied van participatie naast de reguliere participatieaanpak Hanza!, ook op andere manieren inzet gepleegd; via gerichte uitvragen (rond projecten namen wij aan), een communicatiecampagne, informatie over gedrag horend bij de verschillende thema’s én een denktank bestaand uit verschillende maatschappelijke vertegenwoordigers. Goed dat hier nadrukkelijk en op verschillende manieren aandacht voor is in het proces.

Met de vaststelling van het mobiliteitsbeleid in 2019 is de eerste belangrijke stap gezet in het zo vroeg mogelijk inspelen op de toename en verandering van mobiliteit in Zwolle. Inmiddels zijn vrijwel alle ingrediënten van invulling voorzien; van veiligheid en parkeren tot prioritering in vormen van mobiliteit (STOMP). Zoals gezegd zien wij zien in deze dynamische agenda een heel bruikbaar sturings- en monitoringsdocument op alle onderdelen. En daar zijn we blij mee.