Vragen over dinoterp in Zuid-Holland

D66 Zuid-Holland heeft recent alarmerende rapporten ontvangen over de aanwezigheid van het gevaarlijke landbouwgif dinoterp in het oppervlaktewater van de bollenstreek in Noord-Holland. Dit gif, al sinds 1998 verboden, vormt een ernstige bedreiging voor zowel de volksgezondheid als het milieu. Naar aanleiding hiervan heeft Evita Rozenberg namens D66 Zuid-Holland schriftelijke vragen ingediend over de mogelijke aanwezigheid van dinoterp in onze provincie.

Als partij staan wij al lange tijd voor een strengere aanpak van Zeer Zorgwekkende – en potentieel Zeer Zorgwekkend Stoffen ((p)ZZS). We hebben ons eerder actief ingezet om regelgeving aan te scherpen, met name bij vervuilende bedrijven zoals Chemours. De bescherming van de gezondheid van onze burgers en het behoud van een schoon milieu zijn voor ons van het grootste belang.

Hoewel we momenteel nog geen bevestiging hebben van de aanwezigheid van dinoterp in het Zuid-Hollandse oppervlaktewater, benadrukken we het belang van snel en grondig onderzoek. De recente gebeurtenissen rondom Chemours hebben aangetoond dat er dringende maatregelen nodig zijn om toekomstige risico’s te minimaliseren en onze inwoners beter te beschermen.

Deze kwestie staat niet op zichzelf. Naast D66 hebben ook de Partij voor de Dieren en ChristenUnie zich aangesloten bij het indienen van vragen tijdens de vergadering van de commissie Ruimte & Milieu. Tijdens deze bespreking zal de focus liggen op het bespreken van schadelijke stoffen, waarbij de commissie een update zal ontvangen over de voortgang van de rechtszaak van de provincie tegen Chemours.

Lees hier de vragen

Heeft het college van Gedeputeerde Staten er kennis van genomen dat het landbouwgif dinoterb in het oppervlaktewater in Noord-Holland is aangetroffen?

Zo ja, hoe heeft het college kennis genomen van deze problematiek? Heeft het college contact gehad of gelegd met de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland? Waarom wel of waarom niet?

Is er in het verleden eerder dinoterb, zoals in Noord-Holland, in het oppervlaktewater van Zuid-Holland aangetroffen?

Is het college voornemens extra testen uit te laten voeren in het oppervlaktewater van Zuid-Holland om te meten op de concentraties van dinoterb (en andere ZZS)?

Volgens Noord-Hollandse bollentelers kan niet geconcludeerd worden dat het gif bij hen vandaan komt en is meer onderzoek nodig. Als uit metingen blijkt dat dinoterp aanwezig is in oppervlaktewater in Zuid-Holland, is het college dan bereid om te onderzoeken wat de bronnen zijn?

Welke actie onderneemt het college van Gedeputeerde Staten momenteel om de waterkwaliteit in Zuid-Holland te verbeteren en is het college van mening dat deze vervuiling op korte termijn extra actie vraagt?

Is het college bekend met welke gevolgen de aanwezigheid van dinoterb in het oppervlaktewater heeft op de gezondheid van mensen en de staat van instandhouding van dieren in Zuid-Holland? Zo ja, op basis van welke gegevens of onderzoeken?

Zie vraag 7: zo nee, is het college bereid om de relatie tussen de aanwezigheid van dinoterb en de effecten op mensen en dieren in Zuid-Holland te laten onderzoeken? Zo nee, waarom niet?