Meer woningen en meer biodiversiteit

Op vrijdag 11 oktober ging het in de Provinciale Statenvergadering over het plan ‘straatje erbij en ertussen’. Het idee van dit plan is om bij kleine woonkernen de mogelijkheid te geven een klein aantal woningen te bouwen aan de rand van die kernen. Door dit bij meerdere kernen te doen kan het woningtekort worden aangepakt. D66 ondersteunt het aanpakken van het woningtekort natuurlijk, maar dit moet wel zorgvuldig gebeuren. De ruimte in onze provincie kunnen we maar één keer inzetten.

Dit was dan ook de kern van de inbreng van Vinesh Lalta, onze woordvoerder wonen. In zijn inbreng bracht hij naar voren dat het bouwen in kleine kernen wel degelijk nodig is, om daar bij te dragen aan de leefbaarheid en het woningtekort aan te pakken. Tegelijkertijd staat de biodiversiteit in Zuid-Holland ook onder druk, onder andere door verstedelijking.

En dus is er een balans nodig, waarmee we ervoor kunnen zorgen dat we voldoende woningen blijven bouwen en onze kostbare natuur beschermen. Dat was het doel van de motie die wij indienden. Hierin riepen wij op ‘straatje erbij en ertussen’ alleen te realiseren wanneer op locaties waar gebouwd wordt de biodiversiteit verbeterd kan worden.

Onze motie werd aangenomen, en dat is goed nieuws. Hierdoor konden wij voor het plan van Gedeputeerde Staten stemmen. Nu kan de provincie verder aan de slag met ‘straatje erbij en ertussen’, met extra aandacht voor het verbeteren van de biodiversiteit.