Geluidsoverlast Schiphol

Schiphol ligt natuurlijk niet in de provincie Zuid-Holland, maar toch ervaren veel inwoners geluidsoverlast van het vliegveld. De rechter heeft eerder al uitgesproken dat omwonenden beter beschermd moeten worden. Wij gingen hierover in gesprek met de groep Omgeving Zonder Vlieghinder. Het is belangrijk dat de provincie doet wat nodig is om de inwoners te beschermen tegen overlast van Schiphol, daarom stellen wij samen met de Partij voor de Dieren schriftelijke vragen.

Lees hier alle vragen:

1. Op welke manier wordt de uitspraak van de Rechtbank gewaarborgd voor de inwoners van Zuid-Holland?
 
2. En wat zijn de plannen van de provincie Zuid-Holland om individuele rechtsbescherming van de omwonenden van Schiphol te waarborgen? 

3. Op welke wijze wordt daarbij in de noodzakelijke ‘fair balance’ rekening gehouden met het uitgangspunt dat alle burgers gelijke rechten hebben inzake bescherming tegen de overlast veroorzaakt door het intensieve vliegverkeer?

4. Op welke wijze wordt rekening gehouden met een ‘fair balance’ tussen de rechten van de inwoners van Zuid-Holland en veroorzakers van geluidsoverlast van het vliegverkeer op Schiphol?

5. Op welke manier wordt nu bepaald of er op een bepaalde locatie sprake is van overschrijding van de geluidsnormen (grenswaarden)?
 
6. Wat wordt er bij een handhavingspunt berekend en over welk tijdsbestek wordt het gemiddelde gemeten?
  
7. Waarom wordt er berekend met gemiddelden? En is het mogelijk om andere berekeningen te maken die niet enkel in gemiddelden worden uitgedrukt?   

8. Wordt ook het geluidsniveau van vliegtuigen gemeten bij een handhavingspunt 
; zo ja, zijn er genoeg handhavingspunten, 
; zo nee, zijn er voldoende meetpunten in Zuid-Holland die het geluidsniveau van vliegtuigen meten van en naar Schiphol?
 
9. Hoeveel handhavingspunten zijn er nu in Zuid-Holland? 

10. Hoeveel handhavingspunten komen in Zuid-Holland erbij?
  
11. Wordt er ook gewerkt met meetpunten bij de Kaagbaan en Aalsmeerbaan? Zo ja, meten die ook de geluidsbelasting van de inwoners van Zuid-Holland?

12. Is het mogelijk dat er, voor de gebieden die geheel of gedeelte binnen de zgn. 45 dB(A)Lden contour liggen, een fijnmazig stelsel van handhavingspunten komt met handhavingspunten binnen een beperkte afstand van elkaar (250 tot 500 meter). Dit om: 
a. een duidelijk beeld te hebben van de berekende geluidsoverlast die het vliegverkeer in het noordelijk deel van onze provincie veroorzaakt.  
b. optimaal invulling te geven aan de vereiste individuele rechtsbescherming.  

13. Doordat de handhavingspunten en de daaraan gekoppelde grenswaarden louter op berekeningen zijn gebaseerd is het van essentieel belang voor de inwoners van Zuid-Holland dat een stelsel van meetpunten voor vliegtuiglawaai wordt gerealiseerd. Is het mogelijk om in het verlengde van de vereiste individuele rechtsbescherming in Zuid Holland een fijnmazig stelsel van meetpunten te realiseren om het geluidsniveau van het vliegverkeer te meten?  

14. Door het aanwijzen van een beperkt aantal handhavingspunten is er een mogelijkheid dat deze punten worden omzeild in de aanvliegroutes, waardoor er tot een verlaging van het gemeten geluidsniveau kan worden gekomen. Is het mogelijk om meer handhavingspunten in te stellen om dit te voorkomen?  

15. Is het mogelijk dat bewoners van Zuid-Holland ook zelf kunnen meten en dit in een database komt?  

Beeld: PBL