Dagelijkse levenslijn tussen twee oevers
D66 is blij dat de provincie duidelijk kiest voor voortzetting van de veerdienst en voor een nieuwe, elektrische veerpont vanaf 2029. Deze zogenoemde variant van het kleine autoveer biedt ruimte aan voetgangers, fietsers en een beperkt aantal auto’s, inclusief zwaarder verkeer.
“Met de variant van het kleine autoveer krijgen we een pont die past bij het gebruik dat we nu én straks verwachten,” zegt Van Damme. “Niet groter dan nodig, maar wel groot genoeg om Rozenburg en Maassluis echt met elkaar verbonden te houden.” D66 ziet het autoveer als een onmisbare schakel in een druk gebied, waar mensen afhankelijk zijn van verschillende vormen van vervoer om hun dag rond te krijgen.
Dat het nieuwe veer elektrisch wordt, is voor D66 een grote plus. Minder uitstoot en minder lawaai betekenen niet alleen een schonere lucht, maar ook een prettiger leefomgeving voor omwonenden en reizigers. Zo wordt de overtocht niet alleen praktisch, maar ook merkbaar duurzamer.