Een betrouwbaar autoveer voor iedereen: D66 kiest voor klein, schoon en toegankelijk

Voor veel inwoners van Rozenburg en Maassluis is het autoveer geen luxe, maar een dagelijkse levenslijn. Naar school, naar werk, naar familie of een afspraak in het ziekenhuis: het veer hoort bij het gewone leven. De afgelopen jaren waren echter allesbehalve gewoon, met uitval, noodoplossingen en veel onzekerheid voor reizigers. Nu er een keuze voor de toekomst op tafel ligt, zet D66 Zuid-Holland vol in op een klein, betrouwbaar en duurzaam autoveer.

D66-Statenlid Lisanne van Damme: “Het autoveer is ontzettend belangrijk voor de inwoners van Rozenburg en Maassluis. Juist daarom moet het betrouwbaar, toegankelijk én toekomstbestendig zijn.”

Dagelijkse levenslijn tussen twee oevers

D66 is blij dat de provincie duidelijk kiest voor voortzetting van de veerdienst en voor een nieuwe, elektrische veerpont vanaf 2029. Deze zogenoemde variant van het kleine autoveer biedt ruimte aan voetgangers, fietsers en een beperkt aantal auto’s, inclusief zwaarder verkeer. 

“Met de variant van het kleine autoveer krijgen we een pont die past bij het gebruik dat we nu én straks verwachten,” zegt Van Damme. “Niet groter dan nodig, maar wel groot genoeg om Rozenburg en Maassluis echt met elkaar verbonden te houden.” D66 ziet het autoveer als een onmisbare schakel in een druk gebied, waar mensen afhankelijk zijn van verschillende vormen van vervoer om hun dag rond te krijgen.

Dat het nieuwe veer elektrisch wordt, is voor D66 een grote plus. Minder uitstoot en minder lawaai betekenen niet alleen een schonere lucht, maar ook een prettiger leefomgeving voor omwonenden en reizigers. Zo wordt de overtocht niet alleen praktisch, maar ook merkbaar duurzamer.

Toegankelijk van scootmobiel tot schoolklas

Vanaf het begin heeft D66 benadrukt dat het veer voor iedereen toegankelijk moet zijn. Dat gaat verder dan alleen een lage drempel. Het gaat om mensen met een scootmobiel, een rolstoel of een visuele beperking, om scholieren met hun fiets en om ouders die hun kinderen veilig naar de overkant willen laten reizen. In eerdere besluiten drong D66 al aan op een structurele, toegankelijke oplossing; die lijn wordt nu doorgetrokken.

Leren van de problemen, vinger aan de pols

De problemen van de afgelopen jaren zoals uitval van veerponten, faillissement van de vorige exploitant en maandenlange onzekerheid, hebben diepe sporen getrokken bij reizigers en personeel. D66 wil dat die periode niet voor niets is geweest: de lessen moeten worden omgezet in verbetering.

“Het is belangrijk dat we goed vinger aan de pols houden,” zegt Van Damme. “Als er iets begint te wringen; in de techniek, in de financiën of in de dienstverlening, willen we dat snel weten, zodat we kunnen bijsturen voordat reizigers de dupe worden.”

Ook de keuze om de veerpont in eigendom van de provincie te houden, past bij die les. Daarmee blijft de publieke grip op betrouwbaarheid en dienstverlening stevig, in plaats van afhankelijk te zijn van marktwerking.

Voor D66 draait het om een eerlijke balans: een betrouwbare, toegankelijke en duurzame veerdienst, tegen kosten die op lange termijn verantwoord zijn. Met de keuze voor het kleine autoveer, de nadruk op toegankelijkheid en de extra tijd om het sturingsmodel uit te werken, ziet de fractie een stevig fundament ontstaan.

Van Damme besluit: “Onze inzet is duidelijk: een autoveer waar inwoners op kunnen rekenen, dat schoon én betaalbaar is en waar we als provincie echt de verantwoordelijkheid voor nemen. Zo zorgen we dat de verbinding tussen Maassluis en Rozenburg niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst stevig blijft staan.”